Lubomyr Melnyk - Martin Dvořák: Poetické úvahy ve volných chvílích

proART_Melnyk_ (32)proART_Melnyk_ (28)

proART_Melnyk_ (44)proART_Melnyk_ (24)Foto: Jan Vrba

Scénický koncert nejrychlejšího klavíristy na světě

Nadžánrové hudební divadlo 

Jevištní pocta uměleckému vidění světa a osobnosti režiséra Petra Weigla

Autor, režie: Martin Dvořák

Živá hudba: Lubomyr Melnyk

Kostýmy: Jindra Rychlá

Interpretace: Irene Bauer, Martin Dvořák, Kristýna Křemenáková, Mirka Prokešová, Aleš Slanina a Renata Poláčková

Premiéra:

28. 10. 2017 19:30 BRNO - Besední dům (v rámci Moravského podzimu)

29. 10. 2017 19:30 PRAHA - České muzeum hudby

4. 12. 2017 20:00 Brno, Vila Tugendhat - ukázky v rámci "Setkání ve skleněném pokoji: Magda Vášáryová"

letak_Melnykletak_Melnyk2 

Tento interdisciplinární projekt si dává za cíl velkorysým způsobem navázat a oslavit umělecké mistrovství divadelního a především filmového režiséra, brněnského rodáka Petra Weigla, který především v 70. a 80. letech psal dějiny filmového hudebního divadla. Jeho vytříbené a stylově čisté filmové adaptace oper ve skvělém pěveckém a hereckém obsazení stojí na samotném vrcholu tohoto žánru. Jeho ojedinělé propojování principů divadelního herectví a operního divadla patří doposud ve svém žánru k nepřekonaným. Mezi jeho zásadní díla patří nejen jeho adaptace baletních děl, ale především filmové adaptace děl operní literatury, kde prolínal vrcholní operní výkony zpěváků (hlasy) s precizním divadelním pojetím hereckých představitelů (interpreti postav). Mezi tato díla však pronikla i další zčásti autorská tvorba jako Utrpení svatého Sebastiána, Olověná noc, Cesta do Prahy, Zimní cesta a především Poetické úvahy ve volných chvílích, které nesledují žádnou konkrétní předlohu, ale staví děj pomocí pocitů a emocí přítomných postav a především z momentální invence a inspirace režiséra. Rádi bychom znovuobjevili tento poetický Weiglův svět. Otevřeli skrytý svět impresí beze slov.

Nejde nám o přenášení a kopírování již hotového díla z filmového plátna na jeviště, ale spíše o znovuoživení tvůrčího principu Petra Weigla, jeho hlubokého smyslu pro krásu, myšlenku, lidskou emoci a duchovní přesah z uměleckého díla na jeho pozorovatele. Formálně se chceme rozkročit mezi principy divadla a tanečního a pohybového divadla, objevovat hranice mezi "ještě herectvím a už tancem" a obráceně. 

Film na divadle...

IMG_0309Foto: Martin Babic

Poetické úvahy ve volných chvílích je vlastně "němý" film na Schubertovu hudbu, líčící tragické zkřížení lásky mezi čtyřmi lidmi. Je to film zalykající se v kráse, melodram beze slov v obrazech. Hudební film, kde se netančí ani nezpívá, který není operou, ani baletem, který se rozhodl řešit "němé" obtížné psychologické situace: mistrovské dílo, hýřící významuplnými tvary spojující jemnost a krásu. Je pochopitelně nesnadné pokoušet se přenášet takové dílo na jeviště. To ale není záměr tvůrců. Smyslem naší práce je za pomocí současných divadelních, tanečních a výrazových prostředků vystavět psychologicky silné obrazy. Je vlastně nemožné vystihnout ten prostor, v jakém se má tento projekt pohybovat, protože nejde ani o balet, ani o operu, ani o činohru. Jde jednoduše o hudební-divadelní performanci s prvky několika divadelních žánrů, které se prolínají a doplňují. Jedinému žánru se vyhneme obloukem a tím je cirkus. Poetické úvahy na divadle mají být intimním a vnitřním uchopením emocí a krásna současnými minimalistickými výrazovými prostředky divadla 21. století.

Lubomyr Melnyk

IMG_0252Foto: Martin Babic

Zásadním prvkem tohoto projektu je hudba Lubomyra Melnyka, který vystavěl svůj osobitý hudební styl z praxe korepetitora moderních tanečních lekcí choreografky Carolyn Carlson v Pařížské opeře. Melnyk je známý svou kontinuální hudbou, klavírní techniky založené na extrémně rychlých tónech a komplexních notových sériích, obvykle s drženým pedálem, ve snaze prolínat jejich vzájemné rezonance. Většina z jeho hudby je pro klavír, ale složil i komorní a orchestrální díla.

Melnyk je rovněž autorem metodiky tzv. kontinuální hudby "The Art of Continuous Music". Je držitelem dvou světových rekordů: v jedné sekundě dokázal zahrát 19,5 not a po celou hodinu dokázal hrát mezi 13-14 notami za sekundu. Ve svém oboru nemá ve světě konkurenci a patří mezi mezinárodně respektované hudebníky a umělce.

IMG_0314IMG_0493IMG_0558

IMG_0326IMG_0625IMG_0653Foto: M. Babic

Poetické úvahy Petra Weigla, Magdy Vášáryové a Lubomyra Melnyka - článek Opery Plus ZDE

_SR_1566 00.36.45_7299833.JPG