SNY_SVĚDOMÍ

 

 

 

 

 

 

 ProART Company Program 2024:

ProART BŘEZEN 2024

17. 3. PRAHA, Werichova vila: REYNEK_RENAUD - Snění z Petrkova

VSTUPENKY ZDE - Vyprodáno

21. 3. BERN, Švýcarsko: CHOPIN a SANDOVÁ_Milostné preludium

22. 3. ADLISWILL, Švýcarsko: CHOPIN a SANDOVÁ_Milostné preludium

23. 3. ADLISWILL, Švýcarsko: CHOPIN a SANDOVÁ_Milostné preludium

ProART DUBEN 2024

2. 4. BRNO, vila Loew Beer: REYNEK_RENAUD - Snění z Petrkova

VSTUPENKY ZDE - Poslední vstupenky

18. 4. PRAHA, Werichova vila: CHOPIN a SANDOVÁ_Milostné preludium

VSTUPENKY ZDE

24. 4. PRAHA, Werichova vila: ROZHOVORY S ÚTĚKEM

VSTUPENKY ZDE

28. 4. JIHLAVA, Horácké divadlo: RUSALKA

VSTUPENKY ZDE

29. 4. BRNO, vila Engelsmann: SNY_Smetana 200 (první uvedení) 

VSTUPENKY ZDE

ProART KVĚTEN 2024

11. 5. ŽIDLOCHOVICE, Komunitní centrum: HAAS_Dny po slávě

16. 5. PRAHA, Werichova vila: REYNEK_RENAUD - Snění z Petrkova

VSTUPENKY ZDE

21. 5. BRNO, Umělecko-průmyslový palác: SNY_SVĚDOMÍ / Smetana200 - Ogoun100 (Premiéra)

VSTUPENKY ZDE

21. 5. 19:00 PRAHA - Pražský Hlahol / Opera lidem: Rusalka

VSTUPENKY ZDE

28. 5. PRAHA, České muzeum hudby: SNY_SVĚDOMÍ / Smetana200 - Ogoun100 (Premiéra)

VSTUPENKY ZDE

31. 5. KAČINA, ProART Festival 2024: HAAS_Dny po slávě

REYNEK A RENAUD

Snění z Petrkova

pohled_A6_Reynek_Renaud

"Kvality inscenace jsou nezpochybnitelné. ProART a jeho režisér se blíží stále více činohře, a i když možná zmate své diváky a recenzenty, každý počin v tomto žánru je o něco dotaženější. Především řada zabývající se právě odkazem velkých básníků, ať je to Orten, Holan či Blatný. Zde nejde pouze o oslavu literárního díla, spíše je tato inscenace spřízněna s Písní pro Viktorku, která se soustředila na život a osobnost Boženy Němcové jako emancipované ženy.

Jistě, že feministické čtení příběhu o Reynkovi a Renaud je jen jednou z možností. Jeden divák po druhé premiéře v brněnské Vile Löw-Beer prakticky napsal báseň, protože inscenace na něj zapůsobila především obrazností a abstraktní směsí smyslových dojmů ve spojení s výtvarným uměním a slovem. Zřejmě se na ni díval jako na obraz. Vše je možné. Že dílo nabízí velkou škálu interpretací a vzbuzuje diametrálně odlišné asociace, svědčí jen v jeho prospěch. Je to zadumaná miniatura, ideální do zimního ticha, Martin Dvořák si „jede“ svou střízlivou poezii a směs herecké civilnosti a choreografické stylizace. A vybírá si témata, která nutí k zamyšlení."

Recenze z pera Lucie Kocourkové na Maomai.cz

ROZHOVORY S ÚTĚKEM

 pohled_Rozhovory

"Jevištní adaptace Rozhovorů je úžasná. Už jsem viděla tři reprízy, v Praze i v Brně. Autor a tvůrce projektu, tanečník, choreograf a režisér Martin Dvořák, můj dlouholetý přítel, jako první a jediný pochopil, o čem ta knížka je, a to podstatné převedl a přenesl na jeviště. Jsem nadšená a nesmírně si vážím jeho práce, stejně tak obdivuji výkony a nasazení tří dívek, dvou tanečnic a jedné herečky, které byly ve svých rolích přesvědčivé, spontánní a autentické." BB. (novinkykraje.cz)

MARUŠKA Film ZDE

Píseň pro Viktorku

"Hledáte-li spojení poezie, dramatu a tance, literární fantazie s živým svědectvím, příběh velkých citů i střízlivého ohlédnutí, témata minulosti rezonující s dneškem, pak by vás mohla zajímat inscenace Píseň pro Viktorku, která měla premiéru v produkci souboru ProART ve Werichově vile... Inscenace není experimentem ve smyslu performance nebo konceptualismu, nepřináší drásavé emoce, není to však ani salónní šablonovitá konverzačka. Je to divadelní hra, ústrojně propojená choreografií, která nabízí katarzi mírumilovnou cestou, osloví tedy tradičně založené diváky a milovníky literatury. Prostředí Werichovy vily, kde proběhla pražská premiéra, z ní dělá de facto bytové divadlo, kdy publikum dělí od interpretů jen délka natažené ruky, kdy je slyšet každý nádech a výdech. A emoce spolu s nimi prožije také, pokud je formě otevřen." Lucie Kocourková, Opera+

 Viktorka_pohled_A6 

PSOTA_Mistr

"Martin Dvořák se opět představil jako přemýšlivý tvůrce, který tvoří vždy poctivě, má jasný názor v tom, co chce sdělit a jakými prostředky toho chce dosáhnout. Přináší vlastní pohled na významné osobnosti české kultury a obohacuje tak spektrum nejen brněnského tanečního života. Nabízí velké emoce, opravdovost a intenzitu své výpovědi."  PSOTA_Mistr / Recenze Ivany Kloubkové, Taneční aktuality 5. 6. 2022

"Zní Čajkovského hudba. Tančící se mění ve stíny, síní povívá vůně parfémů. Přenádherná vzpomínka na Mistra Iva Váňu Psotu je minulostí. Očarovaní diváci dlouho do noci debatují s tvůrci… Belhám se ulicemi, nechce se mi domů. Múza poletuje v oblacích a huláká: Martin Dvořák byl fantastický!" Jaroslav Tuček - Divadelní noviny 12.6.2022

ROZHOVOR MARTINA DVOŘÁKA na ČT2 v pořadu Dobré ráno 29. 3. 2022

HAAS_Dny po slávě

"Tiché a skvělé představení. Nejlepší opus ahasvera Martina Dvořáka."

Divadelní noviny 22. 11. 2021 (Jaroslav Tuček)

"Z inscenace odcházíme s dojmem, že jsme poznali člověka."

OPERA+ 26. 11. 2021 (Lucie Kocourková)

Český rozhlas Regiony 24. 11. 2021

KAL_89929KAL_90008
Foto: Ladislav Polák

UMĚLCI SOBĚ _MY UMĚLCŮM _sonda do kulturního ducha společnosti_umělecký socio_dokument

Premiéra 12. 2. 2021 20:00

ProART vždy reagoval na impulzy zvenčí, ohlížel se do minulosti, reflektoval přítomnost i vyzýval budoucnost. Společensko-kulturní situace je nyní vážná. Umělci se po letech v záři reflektorů ocitají na okraji společenského zájmu (dle rčení – světská sláva, polní tráva). Také jim dochází síly věřit, přijímat, transformovat, realizovat, bojovat. Vzdalují se od aktivního uměleckého procesu a přibližují k pasivní tvůrčí rezignaci. Ptali jsme se široké laické i odborné veřejnosti: Co se stane se mnou, s člověkem, se společností bez živé kultury? Odpovědělo 30 osobností napříč společností a uměleckých odvětví. Střih a grafika: Martin Dominik Kratochvíl - Koncept a režie: Martin Dvořák

LUDWIG B. 

ProART Creation 2020

DSC_0719Foto: Mila Vašíčková

Současné taneční obrazy Ludwiga van Beethovena

Česko-německý projekt ProART Company (CZ) a Phase-Zero Production (DE)

Choreografie a interpretace: Martin Dvořák, Tine a Morgan Reid, Kristýna Křemenáková

Hudba: Ludwig van Beethoven, Sonority a Morgan Reid

CHOPIN_SANDOVÁ: Milostné preludium

Komorní drama o zkáze slavné lásky

Scénář, režie a choreografie: Martin Dvořák

Hudba: Fryderyk Chopin (Preludia 1-26)

Kostýmy: Jindra Rychlá

Režijní a dramaturgická spolupráce: Lucie Hrochová

Spolupráce na textu: Dana Radová a Zuzana Bydžovská

Účinkují: Kateřina Macháčková, Martin Dvořák a Kostiantyn Tyshko (klavír)

Recenze Opera+ 28. 6. 2020

"Inscenace je sugestivní a přináší mnoho momentů, s nimiž se může divák ztotožnit, protože okamžiky bilancování, pohledu na své mladší já, přicházejí pravidelně mnohokrát za život a neomezují se jen na tu bilanci konečnou. Divák, jenž touží po emocích, ale současně po kultivovanosti, bude spokojen. Jde o projekt multižánrový, ovšem ne o experimentální nebo alternativní divadlo, nebude pro toho, kdo vyhledává absolutně nový pohled na svět, neodehrává se v něm nic šokujícího a drastického. Je přiměřeně realistický, přiměřeně nenarativní, minimalistický, rozezvučí v člověku některé struny, ale netrhá je."  Lucie Kocourková, Opera+

Recenze Taneční aktuality 5. 7. 2020

"Hodinu a půl dlouhé představení diváka drží v napětí a nutí spoluprožívat. Velmi přirozená je i práce s konkrétními a věcnými rekvizitami. Vše souzní – květiny ve váze, sklo, voda, barevné svícení i kostýmy Jindry Rychlé – současné, pohodlné, jen v detailech charakterizující a historizující... Herečka, tanečník a klavírista – všichni tři nám umožnili dozvědět se víc o dvou slavných milencích, přinesli jejich vášeň v životě i v umění, velké emoce i pohnutí a zamyšlení. Něco jsme se dozvěděli o nich i o sobě." Ivana Kloubková, Taneční aktuality

ROZHOVOR MARTINA DVOŘÁKA s Terezou Boučkovou na ČRO v Nočním mikrofóru 26. 1. 2020

ONDINA

_MG_0495_MG_0506_MG_0510 

_MG_0527_MG_0551_MG_0582
Foto: Tereza Sikorová

Experimentálně-klasická činoherně-pohybová kreace o mořských pannách a vílách napříč kulturami a časem.

Autoři a účinkující: Martin Dvořák, Lucie Hrochová, Jan Hanák (hudba), Jindra Rychlá (kostýmy)

MINULOST MÁVÁ NÁM

Česká televize - Události v regionech 20. 11. 2019

Tanečně-divadelní projekt s hudbou a písněmi Jaroslava Hutky k 30. výročí znovunabytí svobody a demokracie uvedený ve Vile Tugendhat a Káznici na Cejlu v Brně. Představení tanečního divadla reflektující vlastní zkušenosti a názory interpretů-tvůrců na svobodu osobní a společenskou na pozadí písňové a básnické tvorby hudebníka a písničkáře Jaroslava Hutky, přední osobnosti převratu roku 1989 a signatáře Charty 77.

Orten_100_Ohnice

Události v regionech ČT 25. 6. 2019

Události v kultuře ČT Art 25. 6. 2019

Recenze Brno - Město hudby 28. 6. 2019

Divadelní noviny 20. 7. 2019

Přervané životy

DSC_0258DSC_0342DSC_0372Foto: M. Vašíčková

BRNO: 15/10/2019 Káznice na Cejlu - FAKTOR K.

ProART Festival 2019 ZDE

Ema Destinn: Bouře a klid

MG_29122018_BW (16)bFoto: Jan Vrba

Multižánrová scénická báseň z pocitů o Emě Destinnové

Hudební divadlo v koprodukci ProART Company (CZ) a Tanzkompanie Golde G. (DE)

DSC_5013DSC_5594DSC_5639Foto: Mila Vašíčková

Recenze: Brno - Město hudby

"...Celý tento originální počin - zdařilý hudebně, pohybově i vizuálně  - vlastně nestavěl na hrdinství nebo na pravdivosti charakterových rysů. Tvůrci tak nepřekročili jistou rozplizlou dojmologii o ukřivděné a nedoceňované národní ikoně. Zároveň však tímto projektem nestavěli umělkyni studený pomník, ale citlivě připomněli její stále živý odkaz adekvátním uměleckým jazykem..." Petra Švandová

Recenze: Eurozprávy

"...Multižánrová inscenace Bouře a klid, to je skutečně nevšední zážitek..." Peter Stoličný

Recenze: Divadelní noviny

"...Obtížné pěvecké árie a písně repertoáru Emy Destinn zpívala koloraturní sopranistka Kateřina Beranová. Uhrančivého Enrika hrál i tančil Martin Dvořák. V pohybových kreacích zářily Zaida Parejo, Golde Grunske a Irene Bauer. Citlivou klavíristkou, dotvářející atmosféru díla byla Marta Vašková. Poctu Emě Destinn vymyslel, režíroval a choreografií posvětil Martin Dvořák." Jaroslav Tuček

Česká televize - Události v regionech (22:30 min.)

Česká televize - ČT24

Fotografie Christiane Schleifenbaum 1. 2. 2019 Cottbus

2018_12_12_letak A5 ProArt Ema Destinn navrh2018_12_12_letak A5 ProArt Ema Destinn navrh-2 

HOVORY VE VILE

24. 2. 2019 19:00 Praha - Winternitzova vila

Táňa Fischerová: Nežít jen sám pro sebe

1D3_7321 copy1D3_7355 copy1D3_7315 copyFoto: M. Babic

BÁSNÍCI SVOBODY

1D3_7211 copy1D3_7215 copy1D3_7208 copyFoto: M. Babic
DSC_5993DSC_6017DSC_6019Foto: M. Vašíčková

Rozhovor s Martinem Dvořákem na Opera Plus 13. 1. 2019

 

Krátký film Oskara Stolína z projektu Amid Fragility s Lenkou Dusilovou

ROZHOVOR Martina Dvořáka pro KAM v Brně / Září 2018

002 - 20180821_DSF5196003 - 20180821_DSF5201004 - 20180821_DSF5212

ProART Company: Pochodně na Festivalu UPROSTŘED v Brně 21. 8. "Okupace 1968" Foto: Radek Sy

ProART Festival 2018

Gala studentů na zámku ve Valticích 28. 7.

Svobodě umění_Umění svobodu

Spolek ProART k obsahu článku M. Viewegha pro Lidovky.cz

Festival ProART funguje již 15. rokem v Brně, ale také v Liberci, Valticích a Plzni. Jedná se o multižánrový workshopový festival, který přibližuje umění všem generacím. Spolek ProART, který tento festival pořádá, je nezisková organizace, která vznikla mimo jiné za účelem podpory uměleckého vzdělávání v oblasti soudobého tance, divadla, zpěvu, tvůrčího psaní, hudby a fotografie. Veškerou činnost spolek financuje z kurzovného, grantů a bez sponzorů.

Rádi bychom se vyjádřili k uvedeným okolnostem, které pan Viewegh uvádí ve svém článku pro Lidovky.cz. Nemůžeme totiž naprosto souhlasit s uvedenými informacemi.

Do Brna jsme pozvali mj. i pana Viewegha, aby vedl kurz tvůrčího psaní. Do jeho kurzu se přihlásilo 5 osob, kteří si pro tento kurz v práci vzali dovolenou, někteří i přijeli z daleka. S panem Vieweghem jsme předem konzultovali ubytování. Zvolili jsme to, které schválil - tedy apartmán na ulici Trávníky 2. Nikoliv tedy Muchova 2, jak mylně uvádí, toto zařízení jsme mu nikdy nenabízeli. Souhlasili jsme také, že poskytneme vstup do ostatních kurzů jeho dcerám, protože je v tento termín měl v péči a my jsme i termín kurzu uzpůsobili tak, aby mohl být s nimi v Brně.

Pana Viewegha se produkční festivalu v den začátku kurzu opakovaně ptala, jestli je s ubytováním spokojený a on si pouze postěžoval na špatné parkovací možnosti. Martin Dvořák s ním tuto záležitost neřešil, byl ho pouze uvítat na jeho kurzu. Žádná věta o nespokojenosti s ubytováním během dne tedy vůbec ze strany pana Viewegha nezazněla.

Pan Viewegh o své nespokojenosti s ubytováním informoval až smskou Martina Dvořáka v nočních hodinách. Tuto zprávu si ředitel festivalu přečetl až ráno, ale to byl pan Viewegh již na cestě. Je nám velice líto, že Michal Viewegh situaci neřešil ihned, jak dojel na rezervované ubytování. Nezaznamenali jsme od něj jediný telefonát během doby jeho příjezdu. Předem zaslané fotografie odpovídaly stavu apartmá a pokud mu to nevyhovovalo natolik, že potřeboval změnu, dalo by se se situací něco dělat. Ubytování bylo čisté, ale skromné. Ale náš festival není o luxusních hotelech. A takový hotel panu Vieweghovi ani nikdo nesliboval. Preferovali bychom, kdyby pan Viewegh místo zaslání noční smsky s informací o svém odjezdu s námi probral svoji nespokojenost v denních hodinách.

Podmínky konání kurzu pan Viewegh věděl předem. Věděl, že pořádáme kurzy pro malé skupiny, které dovolují větší ponor a také bližší setkání s významnou uměleckou osobností. Dílny tvůrčího psaní ani větší skupiny nedovolují - nebyl by čas na detailní práci s jejich texty. Letos odvedli bezvadnou a nadšenou práci spisovatelé Josef Formánek, Tereza Boučková, Alena Mornštajnová, Jiří Hájíček.
Honorář byl předem dohodnut a o malé skupince byl pan Viewegh předem zpraven. Počet účastníků ani v podmínkách stanoven nebyl. Propagace kurzů probíhá vždy v podmínkách, které nám dovolí náš rozpočet a i přesto se podaří kurzy naplnit. Pan Viewegh se nikdy nezmínil, že by čekal skupinku 20 osob, my mu ji nikdy nepřislíbili. Sám nám neposkytl ani anotaci kurzu, ani osnovu, jakým způsobem kurz povede. Honorář pan Viewegh od nás neobdržel, protože nesplnil podmínky dohody - po 1., ze 3. plánovaných workshopů odjel.

Odjet od smluvené práce bez předchozího varování považujeme za velice nestandardní a neprofesionální postup v řešení dané situace. Ta ale vznikla pouze tím, že pan Viewegh měl jinou představu o průběhu a podmínkách své práce pro festival, ačkoliv od nás měl veškeré informace a navíc s nimi předem souhlasil. Proto jsme velice zaskočeni jeho potřebou veřejně o tom takto fabulovat. Že by nedostatek inspirace?

Spolek ProART

Společnost pro uvádění Vieweghova skuhrání na pravou míru BLOG iDnes 1. 8.

IDNES 3. 8.

AMID FRAGILITY

Choreograficky-hudební setkání s Lenkou Dusilovou 22. 7. 2018 v Brně

Navštívení krásy

Recenze: Brno - Město hudby

DSC08595Foto: Jiří Jelínek

Skleněný pokoj ožije renesančním pokladem herečky Veroniky Žilkové

Herečka a hudebnice Veronika Žilková zkouší v Brně novou premiéru, v níž se vrací ke svému milovanému tématu z mládí – renesanční poezii. Společně s choreografem a tanečníkem Martinem Dvořákem a kytaristou a skladatelem Františkem Chaloupkou vytváří komponovaný divadelní tvar na hranici improvizace, režie, koncertu, recitace a tanečního divadla. Poezie nemusí být nuda, je to ostatně odraz každodenního života, jen poněkud v umělečtější rovině než odráží dnešní televize či sociální média. „Poezie italských básníků mě provází už od mého dětství a kniha Navštívení krásy je jednou z mých vůbec nejoblíbenějších. Když jsem loni zhlédla proartovské taneční zhmotnění Shakespearovských Sonetů, uzrála ve mně myšlenka se vrátit k mé knize a básním, které znám desetiletí nazpaměť, a představit je dnešnímu divákovi…“ nastínila vznik projektu Veronika Žilková.

Festival 2018

letak_a5_2018letak_a5_20182plakat2018_a1_72

2018

Setkání ve skleněném pokoji 2018

15. května 2018 (host: Tereza Boučková)

Prodej a rezervace: info@tugendhat.eu / nebo 515 511 015/017

Vstupné: 400 Kč

Omezená kapacita, rezervace nutná.

www.tugendhat.eu

ONENESS_Blatný

Vídeň - 13. a 14. dubna 20:00 - Off Theatre

KRITIK Tanzschrifft.at

INFO Tanzschrifft.at

20180413_11220180413_41220180413_160Foto: Günter Macho
DSC07848DSC07651DSC07678DSC07540
DSC08026DSC08040DSC08078DSC08143Foto: Jiří Jelínek

Pohádky ve Vile / Infantka:

24. - 26. ledna 2018 - Brno, Besední dům

Recenze OPERA PLUS 25. 1. 2018

Recenze Město hudby 25. 1. 2018

29. 1. a 12. 2. 2018 - Brno, Vila Tugendhat 

Česká televize 30. 1. 2018

Recenze Taneční aktuality 5. 2. 2018

"...Choreograf spojuje neoklasiku, čistě výrazové a charakterizační prvky s akrobacií a moderním tancem. Za použití minima rekvizit uvádí Martin Dvořák taneční pantomimu, dějovou, veselou, dramatickou i morbidní současně."

Vila Tugendhat 03122017 zmenšeno (59)

Poetické úvahy Petra Weigla, Magdy Vášáryové a Lubomyra Melnyka - článek Opery Plus ZDE

ProART Festival 2017

ČT 1 Události v regionech 17. 7. 2017

ČRO Vltava 25. 7. 2017

Rozhovor s Martinem Dvořákem na ČR 2 v pořadu Noční mikrofórum (3. 6. 2017)

"As an Earth without art would be just ,,Eh"... Our country without ProART - without Martin and professional dancers and artists as a guest leaders/lectors - willing to put their energy into something they have no idea what to expect, to create in such a short time a whole performance with such a power and colourful sort of people, that would be sad world without inspiration. No joy. Nothing. Thanks to both of you! Have a great courage and energy to bring such days to our lives in a future!" Martina Floriánová

Recenze Opera Plus: http://operaplus.cz/jak-daleko-je-z-londyna-do-brna-zdenek-konvalina-v-baletnim-panoramatu/

ProART FESTIVAL 2016

Ohlasy:

Brigitte Fassbaender - ohlasy, recenze

Brigitte Fassbaender v Praze

Festival ProART na stránkách BLESKU

Rozhovor s Martinem Dvořákem nejen o ProART

ProART Festival 2016 na ČT

Taneční aktuality o ProART Festivalu v Praze

Schubert: WINTERREISE... Zimní cesta