CHOPIN_SANDOVÁ: Milostné preludium

ProART Creation 2020

IMG_8755_BWm Foto: Martin Babic

Komorní drama o zkáze slavné lásky

Divadelně-taneční rozhovor z dopisů George Sandové a Fryderyka Chopina pro herečku, tanečníka a klavír.

Scénář, režie a choreografie: Martin Dvořák

Hudba: Fryderyk Chopin (Preludia 1-26)

Kostýmy: Jindra Rychlá

Režijní a dramaturgická spolupráce: Lucie Hrochová

Světla: František Kumhala

Spolupráce na textu: Dana Radová a Zuzana Bydžovská

Účinkují: Kateřina Macháčková, Martin Dvořák a Kostiantyn Tyshko (klavír)

Premiéry 2020:

22. června 20:00 WERICHOVA VILA - veřejná generálka

23. června 20:00 WERICHOVA VILA - I. premiéra

7. července 20:00 WERICHOVA VILA - II. premiéra

29. července WERICHOVA VILA

26. srpna 20:00 WERICHOVA VILA

VSTUPENKY ZDE

Multižánrová inscenace reflektující osudy polského skladatele Fryderyka Chopina a francouzské spisovatelky George Sandové, jejichž bouřlivý vztah poznamenal dílo i životy obou z nich.

Fryderyk Chopin a George Sandová – dva fenomény uměleckého romantismu. Polský skladatel prožil převážnou část svého tvůrčího života ve Francii, kde se seznámil s francouzskou spisovatelkou a feministkou George Sand (často přechýlenou Sandovou). Jejich nevyvážený a emocemi nabitý vztah dokumentuje řada dopisů především Sandové Chopinovi, z nichž vychází i autorský text naší inscenace. Její forma však není výslovně dramatická. Jde o propojení všech Chopinových preludií a jevištního monologu Sandové o vztahu k Chopinovi. Na jevišti se setkávají tři žánrově nesourodé osobnosti – herečka, tanečník a hudebník, aby vedly „vzájemný monolog“.

ChS-4546.JPGChS-4505.JPGChS-4467.JPG
ChS-4409.JPGChS-4370.JPGChS-4347.JPG
ChS-4330.JPGChS-4189.JPGChS-4302.JPGFoto: Oskar Stolín

Tento scénický koncept "věčného míjení" vychází z prostoru, kde bude projekt uváděn – v pražské Werichove vile a v brněnské Vile Tugendhat. Dvoučlenný skleněný pokoj Tugendhat i půdní prostor Werichova domu nabízí toto netradiční pojetí rozdělených interpretů Chopina a Sandové tak, aby divákova pozornost a smysly zůstaly napnuty po celou dobu představení.

Chopin Sand

Zatímco Sandová (žena ve zralém věku) na život s Chopinem vzpomíná způsobem „hraných dopisů“, Chopin je zde zpřítomněn postavou tanečníka, který reaguje současnou taneční a pohybovou formou na hudbu i text. Projekt dává netradiční příležitost herečce, která je nucena hrát rovněž beze slov na pozadí asi 40 minut hudby. Oba představitelé jsou vrženi do hracího prostoru, který je vymezen pouze hudbou 26 Chopinových preludií a kratších monologů Sandové, která komentuje jejich vzájemný vztah na pozadí historických události. Inscenace je ve své formě nevyhraněná. Nejedná se ani o drama, ani o taneční představení, ani o koncert. Jde o všechny tyto formy současně, vyžadující bezprostřední kontakt s divákem.

Inscenace stojí i padá na osobnostech exkluzivních interpretů a současně tvůrců – režiséra, autora textu a tanečníka Martina Dvořáka, herečky Kateřiny Macháčkové, dlouholeté kmenové členky Divadla pod Palmovkou a klavíristy Opery NDBrno Kostiantyna Tyshka.

Recenze Opera+ 28. 6. 2020

"Inscenace je sugestivní a přináší mnoho momentů, s nimiž se může divák ztotožnit, protože okamžiky bilancování, pohledu na své mladší já, přicházejí pravidelně mnohokrát za život a neomezují se jen na tu bilanci konečnou. Divák, jenž touží po emocích, ale současně po kultivovanosti, bude spokojen. Jde o projekt multižánrový, ovšem ne o experimentální nebo alternativní divadlo, nebude pro toho, kdo vyhledává absolutně nový pohled na svět, neodehrává se v něm nic šokujícího a drastického. Je přiměřeně realistický, přiměřeně nenarativní, minimalistický, rozezvučí v člověku některé struny, ale netrhá je." Lucie Kocourková, Opera+

Recenze Taneční aktuality 5. 7. 2020

"Hodinu a půl dlouhé představení diváka drží v napětí a nutí spoluprožívat. Velmi přirozená je i práce s konkrétními a věcnými rekvizitami. Vše souzní – květiny ve váze, sklo, voda, barevné svícení i kostýmy Jindry Rychlé – současné, pohodlné, jen v detailech charakterizující a historizující... Herečka, tanečník a klavírista – všichni tři nám umožnili dozvědět se víc o dvou slavných milencích, přinesli jejich vášeň v životě i v umění, velké emoce i pohnutí a zamyšlení. Něco jsme se dozvěděli o nich i o sobě." Ivana Kloubková, Taneční aktuality

IMG_8791_BWFoto: Martin Babic

Za finanční podpory: statutárního města Brna, Státního fondu kultury a Městské části Praha 1