CHOPIN_SANDOVÁ: Milostné preludium
ProART Creation 2020-25
Foto: Martin Babic
Komorní drama o zkáze slavné lásky
Divadelně-taneční rozhovor z dopisů George Sandové a Fryderyka Chopina pro herečku, tanečníka a klavír.
Scénář, režie a choreografie: Martin Dvořák
Hudba: Fryderyk Chopin (Preludia 1-26)
Kostýmy: Jindra Rychlá
Režijní a dramaturgická spolupráce: Lucie Hrochová
Světla: František Kumhala / Vojtěch Kopta / Vojtěch Dvořák / Michal Sklenář
Spolupráce na textu: Dana Radová a Zuzana Bydžovská
Účinkují: Kateřina Macháčková, Martin Dvořák a Eliška Vomáčková Minářová/Kostiantyn Tyshko (klavír)
VSTUPENKY ZDE
Uvedení 2025:
11. 1. MARIÁNSKÉ LÁZNĚ, Chopinův dům
15. 3. 19:30 BRNO, vila Löw Beer
Uvedení 2024:
25. 2. 19:30 BRNO, vila Löw Beer
21. 3. BERN, Švýcarsko - 25. uvedení
22. 3. ADLISWILL, Švýcarsko
23. 3. ADLISWILL, Švýcarsko
18. 4. PRAHA, Werichova vila Z důvodu nemoci ZRUŠENO a přesunuto na 5. 6.
2. 6. KAČINA, Zámecké divadlo (v rámci ProART Festivalu 2024) ZRUŠENO!
5. 6. PRAHA, Werichova vila naposledy ve Werichově vile
10. 8. SLAVONICE , Spolkový dům (v rámci ProART Festivalu 2024)
25. 9. BRNO, vila Loew Beer: CHOPIN a SANDOVÁ_Milostné preludium Z důvodu nemoci ZRUŠENO a přesunuto na 15. 12.
19. 10. PRAHA, Atrium Žižkov - 30. uvedení
15. 12. BRNO, vila Löw Beer
Uvedení 2023:
25. 1. 19:30 PRAHA, WERICHOVA VILA
20. 3. 19:30 PRAHA, WERICHOVA VILA
8. 5. 19:30 BRNO, vila Löw Beer - 20. uvedení
21. 5. 19:30 PRAHA, Werichova vila
10. 8. 20:30 PRAHA, Werichova vila (v rámci ProART Festivalu 2023 - místo Rozhovorů s útěkem)
5. 10. 19:30 PRAHA, Werichova vila
11. 11. 19:30 BRNO, Vila Loew Beer Zrušeno z důvodu nemoci. Přesunuto na 25. 2. 2024
Uvedení 2022:
12. 1. 19:30 PRAHA, WERICHOVA VILA
16. 3. 19:30 PRAHA, WERICHOVA VILA
24. 5. 19:30 PRAHA, WERICHOVA VILA
2. 8. 20:30 PRAHA, WERICHOVA VILA
24. 10. 19:30 PRAHA, WERICHOVA VILA
Uvedení 2021:
9. ledna 2021 PRAHA, WERICHOVA VILA
11. ledna 2021 BRNO, VILA TUGENDHAT
20. 6. 20:00 PRAHA, WERICHOVA VILA - obnovená premiéra
31. 7. 20:00 20:00 PRAHA, WERICHOVA VILA
23. 8. 20:00 BRNO, VILA TUGENDHAT - brněnská premiéra
25. 8. 20:00 PRAHA, WERICHOVA VILA
10. 10. 19:30 PRAHA, WERICHOVA VILA
21. 10. 20:00 BRNO, VILA TUGENDHAT
10. 11. 19:30 PRAHA, WERICHOVA VILA
9. 12. 20:00 BRNO, VILA TUGENDHAT
Premiéry 2020:
21. 3., 8. 4., 10. 5., 25. 5. a 8. 6. Chopin_Sandová: Milostné preludium ZRUŠENO
22. 6. 20:00 PRAHA, WERICHOVA VILA - veřejná generálka
23. 6. 20:00 PRAHA, WERICHOVA VILA - Premiéra
7. 7. 20:00 PRAHA, WERICHOVA VILA
29. 7. 20:00 PRAHA, WERICHOVA VILA
26. 8. 20:00 PRAHA, WERICHOVA VILA
4. 10. 20:00 PRAHA, WERICHOVA VILA
19. října 20:00 BRNO, VILA TUGENDHAT brněnská premiéra
21. října 20:00 PRAHA, WERICHOVA VILA
9. listopadu 20:00 BRNO, VILA TUGENDHAT
3. prosince 20:00 BRNO, VILA TUGENDHAT
Multižánrová inscenace reflektující osudy polského skladatele Fryderyka Chopina a francouzské spisovatelky George Sandové, jejichž bouřlivý vztah poznamenal dílo i životy obou z nich.
Fryderyk Chopin a George Sandová – dva fenomény uměleckého romantismu. Polský skladatel prožil převážnou část svého tvůrčího života ve Francii, kde se seznámil s francouzskou spisovatelkou a feministkou George Sand (často přechýlenou Sandovou). Jejich nevyvážený a emocemi nabitý vztah dokumentuje řada dopisů především Sandové Chopinovi, z nichž vychází i autorský text naší inscenace. Její forma však není výslovně dramatická. Jde o propojení všech Chopinových preludií a jevištního monologu Sandové o vztahu k Chopinovi. Na jevišti se setkávají tři žánrově nesourodé osobnosti – herečka, tanečník a hudebník, aby vedly „vzájemný monolog“.
Foto: Oskar Stolín
Tento scénický koncept "věčného míjení" vychází z prostoru, kde bude projekt uváděn – v pražské Werichove vile a v brněnské Vile Tugendhat. Dvoučlenný skleněný pokoj Tugendhat i půdní prostor Werichova domu nabízí toto netradiční pojetí rozdělených interpretů Chopina a Sandové tak, aby divákova pozornost a smysly zůstaly napnuty po celou dobu představení.
Zatímco Sandová (žena ve zralém věku) na život s Chopinem vzpomíná způsobem „hraných dopisů“, Chopin je zde zpřítomněn postavou tanečníka, který reaguje současnou taneční a pohybovou formou na hudbu i text. Projekt dává netradiční příležitost herečce, která je nucena hrát rovněž beze slov na pozadí asi 40 minut hudby. Oba představitelé jsou vrženi do hracího prostoru, který je vymezen pouze hudbou 26 Chopinových preludií a kratších monologů Sandové, která komentuje jejich vzájemný vztah na pozadí historických události. Inscenace je ve své formě nevyhraněná. Nejedná se ani o drama, ani o taneční představení, ani o koncert. Jde o všechny tyto formy současně, vyžadující bezprostřední kontakt s divákem.
Inscenace stojí i padá na osobnostech exkluzivních interpretů a současně tvůrců – režiséra, autora textu a tanečníka Martina Dvořáka, herečky Kateřiny Macháčkové, dlouholeté kmenové členky Divadla pod Palmovkou a klavíristy Opery NDBrno Kostiantyna Tyshka.
"...Martin Dvořák předvádí své taneční umění, přičemž je znát, že je zvyklý účinkovat ve větším prostoru než přízemí budovy českého velvyslanectví, ale umí se mu perfektně přizpůsobit. Jeho výkon byl natolik působivý, že v jednom momentě, kdy leže na zádech pomalu vstával, vzbudil dojem, že se začne vznášet. K levitaci ovšem nedošlo, ale Dvořák znovaprokázal, že ne náhodou patří ke špičkovým tanečním sólistům doma i v zahraničí." Tomáš Mertl, Zpravodaj.ch
"Inscenace je sugestivní a přináší mnoho momentů, s nimiž se může divák ztotožnit, protože okamžiky bilancování, pohledu na své mladší já, přicházejí pravidelně mnohokrát za život a neomezují se jen na tu bilanci konečnou. Divák, jenž touží po emocích, ale současně po kultivovanosti, bude spokojen. Jde o projekt multižánrový, ovšem ne o experimentální nebo alternativní divadlo, nebude pro toho, kdo vyhledává absolutně nový pohled na svět, neodehrává se v něm nic šokujícího a drastického. Je přiměřeně realistický, přiměřeně nenarativní, minimalistický, rozezvučí v člověku některé struny, ale netrhá je." Lucie Kocourková, Opera+
Recenze Taneční aktuality 5. 7. 2020
"Hodinu a půl dlouhé představení diváka drží v napětí a nutí spoluprožívat. Velmi přirozená je i práce s konkrétními a věcnými rekvizitami. Vše souzní – květiny ve váze, sklo, voda, barevné svícení i kostýmy Jindry Rychlé – současné, pohodlné, jen v detailech charakterizující a historizující... Herečka, tanečník a klavírista – všichni tři nám umožnili dozvědět se víc o dvou slavných milencích, přinesli jejich vášeň v životě i v umění, velké emoce i pohnutí a zamyšlení. Něco jsme se dozvěděli o nich i o sobě." Ivana Kloubková, Taneční aktuality
Recenze Divadelní noviny 4. 9. 2021
Múza šeptá: Skvělý scénář, výtečné představení!
"Mám toho plnou hlavu. Ta dokonalost všech. Nikdy jsem tak nevnímala Chopinovou hudbu, nikdy tak slovo a jedinečný herecký projev a nikdy tak pohyb v konfrontaci s hudbou a slovem. Vše do sebe zapadalo. Děkuji za tolik emocí, které jste způsobili. Klobouk dolů. Ten projekt nesmíte pustit. Ne ne ne.!!! Největší emoce. Mlčím.... A přehrávám si to v hlavě. To bylo taaaaak dokonalé." Eva Režnarová, herečka