CHOPIN_SANDOVÁ: Milostné preludium

Komorní drama o zkáze slavné lásky

Režie, scénář a choreografie: Martin Dvořák

Hudba: Fryderyk Chopin (Preludia 1-26)

Kostýmy: Jindra Rychlá

Spolupráce na textu: Dana Radová a Zuzana Bydžovská

Účinkují: ???, Martin Dvořák a Kostiantyn Tyshko (klavír)

Premiéry 2020:

ZMĚNA: Z umělecko-provozních důvodů a nouzového stavu v ČR jsme nuceni přesunout premiéru projektu Chopin_Sandová na 25. května do Vily Tugendhat v Brně. Vstupenky na březnové a dubnové uvedení ve Werichově vile jsou k vrácení na pokladně nebo v systému GOOUT.CZ

BRNO - Vila Tugendhat 25. 5. a 8. 6. 2020 od 20:00 hod.

Divadelně-taneční rozhovor z dopisů George Sandové a Fryderyka Chopina pro herečku, tanečníka a klavír.

Multižánrová inscenace reflektující osudy polského skladatele Fryderyka Chopina a francouzské spisovatelky George Sandové, jejichž bouřlivý vztah poznamenal dílo i životy obou z nich.

Fryderyk Chopin a George Sandová – dva fenomény uměleckého romantismu. Polský skladatel prožil převážnou část svého tvůrčího života ve Francii, kde se seznámil s francouzskou spisovatelkou a feministkou George Sand (často přechýlenou Sandovou). Jejich nevyvážený a emocemi nabitý vztah dokumentuje řada dopisů především Sandové Chopinovi, z nichž vychází i autorský text naší inscenace. Její forma však není výslovně dramatická. Jde o propojení všech Chopinových preludií a jevištního monologu Sandové o vztahu k Chopinovi. Oba dva jsou na jevišti přítomni, ale za celou dobu se nesetkají. Na jevišti se setkávají tři žánrově nesourodé osobnosti – herečka, tanečník a hudebník, aby vedly „vzájemný monolog“.

Tento scénický koncept vychází z prostoru, kde má být projekt uváděn – v brněnské Vile Tugendhat a v pražské Werichove vile. Dvoučlenný skleněný pokoj Tugendhat i půdní prostor Werichova domu nabízí toto netradiční pojetí rozdělených interpretů Chopina a Sandové tak, aby divákova pozornost a smysly zůstaly napnuty po celou dobu představení.

reconstitution-george-frederic-lnacosme-multimedia

Zatímco Sandová (žena ve zralém věku) na život s Chopinem vzpomíná způsobem „hraných dopisů“, Chopin je zde zpřítomněn postavou tanečníka, který reaguje současnou taneční a pohybovou formou na hudbu i text. Projekt dává netradiční příležitost herečce, která je nucena hrát beze slov na pozadí asi 45 minut hudby. Oba představitelé jsou vrženi do hracího prostoru, který je vymezen pouze hudbou 26 Chopinových preludií a kratších monologů Sandové, která komentuje jejich vzájemný vztah na pozadí historických události. Inscenace je ve své formě nevyhraněná. Nejedná se ani o drama, ani o taneční představení, ani o koncert. Jde o všechny tyto formy současně vyžadující bezprostřední kontakt s divákem.

Inscenace stojí i padá na osobnostech exkluzivních interpretů a současně tvůrců – režiséra, autora textu a tanečníka Martina Dvořáka, herečky ??? a klavíristy Opery NDBrno Kostiantyna Tyshka.

Za finanční podpory: statutárního města Brna a Státního fondu kultury