CHOPIN_SANDOVÁ: Milostné preludium

ProART Creation 2020

IMG_8755_BWm Foto: Martin Babic

Komorní drama o zkáze slavné lásky

Divadelně-taneční rozhovor z dopisů George Sandové a Fryderyka Chopina pro herečku, tanečníka a klavír.

Scénář, režie a choreografie: Martin Dvořák

Hudba: Fryderyk Chopin (Preludia 1-26)

Kostýmy: Jindra Rychlá

Režijní a dramaturgická spolupráce: Lucie Hrochová

Spolupráce na textu: Dana Radová a Zuzana Bydžovská

Účinkují: Kateřina Macháčková, Martin Dvořák a Kostiantyn Tyshko (klavír)

Premiéry 2020:

22. června 20:00 WERICHOVA VILA - veřejná generálka

Rezervace na pokladně Werichovy vily na telefonním čísle 251 511 669

23. června 20:00 WERICHOVA VILA - premiéra

VSTUPENKY na premiéru v síti GOOUT ZDE

Multižánrová inscenace reflektující osudy polského skladatele Fryderyka Chopina a francouzské spisovatelky George Sandové, jejichž bouřlivý vztah poznamenal dílo i životy obou z nich.

Fryderyk Chopin a George Sandová – dva fenomény uměleckého romantismu. Polský skladatel prožil převážnou část svého tvůrčího života ve Francii, kde se seznámil s francouzskou spisovatelkou a feministkou George Sand (často přechýlenou Sandovou). Jejich nevyvážený a emocemi nabitý vztah dokumentuje řada dopisů především Sandové Chopinovi, z nichž vychází i autorský text naší inscenace. Její forma však není výslovně dramatická. Jde o propojení všech Chopinových preludií a jevištního monologu Sandové o vztahu k Chopinovi. Na jevišti se setkávají tři žánrově nesourodé osobnosti – herečka, tanečník a hudebník, aby vedly „vzájemný monolog“.

Tento scénický koncept "věčného míjení" vychází z prostoru, kde bude projekt uváděn – v pražské Werichove vile a v brněnské Vile Tugendhat. Dvoučlenný skleněný pokoj Tugendhat i půdní prostor Werichova domu nabízí toto netradiční pojetí rozdělených interpretů Chopina a Sandové tak, aby divákova pozornost a smysly zůstaly napnuty po celou dobu představení.

Chopin Sand

Zatímco Sandová (žena ve zralém věku) na život s Chopinem vzpomíná způsobem „hraných dopisů“, Chopin je zde zpřítomněn postavou tanečníka, který reaguje současnou taneční a pohybovou formou na hudbu i text. Projekt dává netradiční příležitost herečce, která je nucena hrát rovněž beze slov na pozadí asi 40 minut hudby. Oba představitelé jsou vrženi do hracího prostoru, který je vymezen pouze hudbou 26 Chopinových preludií a kratších monologů Sandové, která komentuje jejich vzájemný vztah na pozadí historických události. Inscenace je ve své formě nevyhraněná. Nejedná se ani o drama, ani o taneční představení, ani o koncert. Jde o všechny tyto formy současně, vyžadující bezprostřední kontakt s divákem.

Inscenace stojí i padá na osobnostech exkluzivních interpretů a současně tvůrců – režiséra, autora textu a tanečníka Martina Dvořáka, herečky Kateřiny Macháčkové, dlouholeté kmenové členky Divadla pod Palmovkou a klavíristy Opery NDBrno Kostiantyna Tyshka.

IMG_8791_BWFoto: Martin Babic

Za finanční podpory: statutárního města Brna, Státního fondu kultury a Městské části Praha 1