TMAVOMODRÝ JEŽEK
...Chvíli, ještě malou chvíli...
Foto: Mila Vašíčková
ProART Company k Roku české hudby 2024
Tragikomická divadelní revue s tanci o neobyčejném lidském životě
Autor, choreografie, režie: Martin Dvořák
Hudba: JAROSLAV JEŽEK a Igor Paleta, Sonority, Jiří Pazour
Účinkují: Ondřej Kolín, Martin Dvořák, Daniela Hanelová
Režijní a choreografická asistence: Renáta Mrózková
Foto: Mila Vašíčková
Kostýmy: Vintage
VSTUPENKY ZDE
Uvedení 2025:
15. 1. 19:30 BRNO, vila Löw Beer
22. 1. 19:30 PRAHA, Werichova vila
16. 2. 19:30 PRAHA, Werichova vila
23. 2. 19:30 BRNO, vila Löw Beer
2. 4. 19:30 PRAHA, Werichova vila
10. 4. 19:30 BRNO, vila Löw Beer
Premiéry 2024:
7. 12. 18:00 BRNO, Místodržitelský palác - veřejná generálka s diskuzí
9. 12. 19:30 BRNO, vila Löw Beer
16. 12. 19:30 PRAHA, Werichova vila
Multižánrová inscenace s názvem TMAVOMODRÝ JEŽEK pracuje v první řadě s hudebním odkazem skladatele Jaroslava Ježka (1906-1942). Skladatele vážné i populární hudby, který zemřel v pouhých 35 letech, a zanechal po sobě řadu skladeb orchestrálních, komorních a písňových. Jeho schopnost komponovat vážnou hudbu, stejně jako hudbu divadelní a filmovou, která téměř zlidověla, z něj činí jednoho z předních komponistů české hudby 20. století. Jeho tvorba pro Osvobozené divadlo je všeobecně známá, méně už tvorba orchestrální, komorní, a dokonce i baletní. Textová část představení vychází z jeho korespondence, z dostupné faktografické literatury a ze vzpomínek jeho přátel. Nejde jen o doslovné zachycení jeho životopisu, ale o přiblížení jeho podstaty, tvůrčího ducha, jeho smýšlení, jeho esence. A také o tvůrčí platformu současným tvůrcům – nový dramatický text, autorská hudba, respektive choreografie.
Foto: Mila Vašíčková
Jde nám o konceptuální rozvinutí Ježkova díla, jeho zálibu v přetváření hudebních témat, schopnost improvizace, práci s textem, fantazií a fikcí. Chceme vytvořit barevnou multižánrovou mozaiku ze života a díla kultovního umělce, který se dokázal pohybovat na hranici mezi komerčními styly a avantgardou. Tuto šíři bychom rádi obsáhli v našem představení. Formálně pracujeme mezi pevnou divadelní formou a improvizací, stejně jako mezi hudební kompozicí a improvizací, resp. pevnou choreografií a taneční improvizací.
Za finanční podpory: Ministerstvo kultury, st.m. Brno, hl. m. Praha, Praha 1, JMK, Brno - střed a Nadace Život umělce
Foto: Oskar Stolín
Recenze:
"Životní příběh Jaroslava Ježka v podání ProART Company a jejího režiséra a choreografa Martina Dvořáka jsem očekávala s napětím. Nová inscenace Tmavomodrý Ježek se hraje v brněnské Vile Löw-Beer a pražské Werichově vile, kam přináší kouzlo první republiky i dojemnou křehkost života skladatele, kterému byl vyměřen krátký čas. Režijně jako obvykle skvělá a citlivá sonda do duše umělce, o níž se sice můžeme jen dohadovat, ale instinktivně cítíme, že je vystižena autenticky.
Inscenace přináší směs činohry a tance. Ta se dle očekávání, protože jde vlastně o životopisné drama, občas vychyluje na stranu mluveného textu. Choreografie a tanec ale nezůstávají v úloze ilustrace, nýbrž jsou obratně zakomponovány do přediva vztahů a situací. Úlohy mladého skladatele, který svůj život převypravuje na základě dopisů a deníků, jež v knižních monografiích zpracovali jeho literární životopisci, se ujal mladý nadaný herec Ondřej Kolín." Lucie Kocourková maomai.cz
"Hudba Igora Palety, Sonority, Jiřího Pazoura a Jaroslava Ježka dokresluje atmosféru inscenace, ale sama je významotvorná. „To musí Vodákovi v první řadě zalehnout uši!” Nepochyboval jsem o choreografických schopnostech Martina Dvořáka, ale on je evidentně i velice schopný dramaturg a režisér. Nebylo to první letošní ježkovské představení, které jsem měl to štěstí vidět, ale rozhodně je nejlepší. Tohle není koláž z textů, z poesie a písní, ale s Danielou Hanelovou a Ondřejem Kolínem sebevědomý ponor do tmavomodrého moře Ježkova snu. “Jak je daleko ode mě k lidem,” jako by jeho bytí “pod vodou” bylo hmatatelné, probleskovalo za zdánlivě bezstarostnými a chlapeckými úsměvy, jež našly pochopení až v objetí Francis Daniely Hanelové. Podobně, jako s Kafka has left the building Das Thema: Takhle se mají dělat inscenace o osobnostech, o kterých chceme vypravovat středoškolákům & středoškolačkám." Taneční zóna - Tomáš Kubart
"Tmavomodrý Ježek ProART Company se na osud skladatele plně koncentruje. Na stísněné ploše podkroví Werichovy vily rozehrává Martin Dvořák tanečně komorní revui, ale pohyb je tu plně podřízen tématu a nápaditá choreografie emotivně doslovuje situace.
Ondřej Kolín Ježka nehraje, ale je jeho vtělením, divák s ním v intimním kontaktu sdílí všechny bolesti Ježkova dychtivě žitého času.
Má dar bezprostřední komunikace, navíc se výborně zapojuje i do náročných tanečních kreací. Martin Dvořák s Danielou Hanelovou se zase herecky uměřeně prezentují v řadě postav z Ježkova života. Během hodiny tak inscenace umožní hluboký ponor do Ježkovy osobnosti i hudby. A to i té vážné, o níž se mnoho neví." Novinky.cz - Radmila Hrdinová