Another JAN

_9286161.JPG_9286182.JPG_9286192.JPG

ProART Company (CZ) - Tanzkompanie bo komplex (D)

Koncept a choreografie: Martin Dvořák

Hudba: František Chaloupka (Mašín Gun / The Seven Rituals for purging the Czech Lands from Spirit of Communism, The Book of Sand), Philip Glass (Etude No. 5) / Neils Frahm - verze 2015 "Volume 2"

Choreografická spolupráce: Olaf Reinecke

Asistent choreografie: Baerbel Stenzenberger

Světelný design: Martin Dvořák

Tančí: Olaf Reinecke, Martin Dvořák

Inspirován choreografií JAN izraelského choreografa Nir Ben Gala pro ProART Company rozvíjí choreograf Martin Dvořák společně s tanečníkem Olafem Reineckem další téma oběti - tentokráte však v jiném kontextu. Vedle československého studenta Jana Palacha, jenž se z protestu proti potlačení politických proměn Pražského jara 68 v Praze upálil, stojí nyní jako zdroj inspirace jiná forma revolty a vzpoury proti útlaku. Počátkem 50. let minulého století vyhlásili dva bratři - Josef a Ctirad Mašínové - studenou válku komunistickému režimu, jež vyvrcholila ve spektakulárním útěku za hranice v roce 1953. Přes nasazení tisíce německých a sovětských vojáků se je nepodařilo zastavit a oba bratři uprchli do západního Berlína. Jejich obětmi se však stala řada nevinných lidí a prostředky jejich vzpoury můžeme označit i za přehnané a morbidní. Celou akci útěku vnímá mnoho historiků jako největší selhání v dějinách německé policie.

Česká společnost doposud neví, zda sourozence Mašínovi a jejich přívržence vyznamenat státním vyznamenáním za odvahu a boj proti útlaku komunismu či je morálně odsoudit jako vrahy. Martin Dvořák si ve svém díle klade otázku - jaká forma vzpoury proti útlaku má větší efekt - spirituální sebezničení se nebo násilné povstání proti často nevinným obětem systému. Jsou oba způsoby srovnatelné a smysluplné?

Za finanční podpory: statutárního města Brna, hlavního města Prahy, Česko-německého fondu budoucnosti, Českého centra v Německu, města Bonn, Mittleres Zentrum Bonn

"Magnifique! Un moment delicieux!" Joelle Caradec

"...z abstrakce vytěžené vysoce emocionální momenty." REVIEW: TANZWEB

"...mužský duet Another Jan tančili na vysoké úrovni jeho tvůrci Martin Dvořák a Olaf Reinecke. Kromě nesrozumitelného titulu kusu neponechali žádná očekávání nenaplněna." REVIEW: TANZNETZ.DE

"...kus ukazuje jednu velkou (bohužel) raritu nezávislého tance a sice dobré tanečníky a současně dobrou choreografii."  Klaus Dilger (TANZwebKoelnBonn)

VIDEO (Bonn) / VIDEO (Praha) / VIDEO (Praha, verze Volume 2)

neu-Pressebilder-cocoon-dating-your-enemy.032 neu-Pressebilder-cocoon-dating-your-enemy.034 neu-Pressebilder-cocoon-dating-your-enemy.046

2017

22. 4. Drážďany - Radebeul, Tanzwoche Dresden Gala 2017: Another Jan (solo)

2016

6. 10. BREST - Guipavas, Francie - Festival La Becquée: Another Jan

2015

26. 7. PRAHA - PonecAnother Jan / Volume 2 (20:00)

25. 7. BRNO - DnO: Another Jan / Volume 2 (20:00)

2014 

BONN 29. 11. (21:00h) + 30. 11. (12:00h) Brotfabrik

PRAHA 19. 12. (20:00) Ponec - divadlo pro tanec

BRNO 20. 12. Divadlo na Orlí

Program Brno + Praha 19. a 20. 12.: Another Jan / Stín / Emoticon

ProART Company (CZ) - Tanzkompanie bo komplex (D) + special guests (Alex Volný a Lukáš Lepold)


STÍN

STIN

Choreografie a tanec: Alex Volný a Lukáš Lepold

Hudba: Nine Inch Nails, Jan Balcar

Světelný design: Jan Mlčoch

Setkání se sebou samým znamená nejprve setkání s vlastním stínem. Stín je ovšem úžlabina, úzká brána, jež je trýznivě těsná, a toho nezůstane ušetřen nikdo, kdo sestoupí do hluboké studny. Stín je živá část osobnosti a chce proto v nějaké podobě spolu s ní žít. Nelze jej popřít nebo rozumováním přeměnit v neškodnou věc.

Ve stínu jsou uloženy neakceptovatelné kvality pro naše vědomí. I ty však čas od času uplatňujísvůj nárok na vědomý život a stávají se zdrojem úzkosti. Stín představuje naše druhé já, naše alter-ego. Nicméně toto druhé já nemusí být nevyhnutelně oním špatným a zlým. Stín je... ona zahalená, potlačená, většinou méněcenná a provinilá osobnost, která svými nejzazšími výběžky zabíhá až do říše živočišných předků a zahrnuje tak celý historický aspekt nevědomí. / C. G. Jung

S finanční podporou 420People a srdečným poděkováním Taneční konzervatoři Brno a Cirku La Putyka