LUDWIG B.
ProART Creation 2020-23
Foto: Mila Vašíčková
Současné taneční obrazy Ludwiga van Beethovena
Česko-německý projekt ProART Company (CZ) a Phase-Zero Production (DE)
Choreografie a interpretace: Martin Dvořák, Tine a Morgan Reid, Kristýna Vébr Křemenáková / Klára Uhlířová, Nelka Lazovič a Mirka Vitásková (28. 9. 2020)
Hudba: Ludwig van Beethoven, Sonority a Morgan Reid
Hlas ze záznamu: Josef Kubáník, Thomas Putensen
Uvedení 2023:
12. 4. BUDAPEŠŤ, Depo - Budapest Dance Theatre: Immortal Beloved (CZ duet)
10. 5. BYSTŘICE NAD PERNŠTEJNEM: LUDWIG B. (25. uvedení)
11. 5. BOSKOVICE, Prostor: LUDWIG B.
12. 5. MORAVSKÝ KRUMLOV, Zámek: LUDWIG B.
13. 5. ŽIDLOCHOVICE, Komunitní centrum: LUDWIG B.
16. 7. MORAVSKÝ KRUMLOV, Zámek - Immortal Beloved
5. 8. JIČÍN, Valdštejská lodžie - Immortal Beloved (v rámci ProART Festivalu 2023 místo Rozhovorů s útěkem) - 30. uvedení
8. 8. PRAHA, Werichova vila (open air) - Immortal Beloved
28. 9. OLOMOUC, Telegraph - Bez doteku + Immortal Beloved
Uvedení 2022:
17. 1. OŘECHOV u Brna, ZUŠ - Immortal Beloved (CZ duet)
31. 3. + 1. + 2. 4. DRÁŽĎANY - Projekttheater Dresden, Německo: LUDWIG B.
5. + 7. 5. LIPSKO - Neues Schauspiel Leipzig, Německo: LUDWIG B.
11. 6. LINZ - Lentos, Rakousko: Immortal Beloved (CZ duet)
10. 9. PISA, Itálie: Immortal Beloved (CZ duet)
11. 9. FAUGLIA, Itálie: Immortal Beloved (CZ duet) 23. uvedení
Uvedení 2021:
23. 1. 19:00 BRNO, Místodržitelský palác - IMMORTAL BELOVED (CZ duet z Ludwig B.) ONLINE repríza
8. 7. 20:00 PLZEŇ, Moving Station
12. 7. 20:00 JIČÍN, Valdštejnská lodžie
23. 7. 20:30 BRNO, Místodržitelský palác - Immortal Beloved (CZ duet)
25. 7. 20:00 SLAVONICE, Spolkový dům - Immortal Beloved (CZ duet)
27. 11. 19:00 CHEB, Západočeské divadlo
28. 11. 19:30 OLOMOUC, Telegraph
29. 11. 19:30 BRNO, Místodržitelský palác
20. 12. BUDAPEST, Národní divadlo - Immortal Beloved (CZ duet)
Uvedení 2020:
5. 7. BUKOVÁ u Třeště - CZ duet (work in progress)
18. 7. BRNO, Místodržitelský palác, ProART Festival - CZ duet (work in progress)
28. 9. 20:00 BRNO, Místodržitelský palác - CZ Premiéra
10. a 11. 10. DRESDEN, Projekttheater, Německo - DE Premiéra
17. 10. 20:00 BRNO, Místodržitelský palác (náhradní termín 5. 12.)
18. 10. 15:00 SLAVKOV u Brna (náhradní termín 6. 12.)
28. 11. 19:00 CHEB, Západočeské divadlo - studio d.
13. 12. 20:00 BRNO, Místodržitelský palác - CZ duet (v rámci česko-italského večera OPIUM)
16. 12. 20:00 BRNO, Místodržitelský palác - BEETHOVEN 250: taneční koncert k narozeninám hudebního génia - IMMORTAL BELOVED (CZ duet z Ludwig B.) - ONLINE
U příležitosti 250. výročí narození skladatele Ludwiga van Beethovena navazujeme na dosavadní spolupráci dvou souborů současného tance – české ProART Company a německé Phase-Zero Productions. Snahou je vytvořit projekt s odkazem na osobnost a dílo Ludwiga van Beethovena, který abstraktní formou přiblíží tvůrčí motivy a pozadí jeho emocionálního života. Beethovenův pohnutý příběh naplněný bolestí a strachem o vlastní zdraví, trvalou ztrátou sluchu a přesto silou a touhou tvořit jsou předmětem našeho uměleckého zkoumání. S těmito aspekty jeho života pokládáme sobě i divákům tyto otázky: Jak naložit se strachem o ztrátu či pomíjivost v rovině tělesné i sociální? Jaký dopad má na naši psychiku fakt, že přijdeme o “to nejdůležitější”? A jakou sílu to v nás vyprovokuje ve snaze přežít a nepoddat se?


Foto: Mila Vašíčková
Pracujeme v rovině taneční, choreografické, slovní, hudební a necháme publikum pocítit Beethovenova tvůrčího ducha skrz těla a myšlenky současných umělců. Čeští tvůrci Kristýna Křemenáková a Martin Dvořák zvolili za výchozí bod svého tvůrčího procesu trojdílný milostný dopis LvB z roku 1812 psaný v Teplicích a adresovaný dodnes neznámé adresátce. V užším výběru zůstávají dodnes tři ženy: Josephine Brunsvik, Antonie Brentano a Bettina von Arnim. Jako hudební základ jim posloužila Beethovenova poslední 10. houslová sonáta rovněž z tohoto období. Tu však skladatel Jan Hanák alias DJ Sonority přetransformoval do zcela současného zvuku. Choreografický slovník se snaží projít jakýmsi vývojem od abstraktní neoklasiky přes moderní, po současné techniky až po absolutní improvizaci. V našem pojetí se stává Beethovenova a Hanákova hudba jakýmsi mostem mezi minulostí a současností. Kus nemá za úkol realisticky reflektovat Beethovena, pouze z jeho umění vytvořit umění nové – současné. Raritou je snad i fakt, že Kristýna Křemenáková nejen tančí, ale hraje části houslového partu sama.
Foto: Mila Vašíčková
Stejně jako tvorba Beethovenova přesahuje hranice národů, vstupujeme do dialogu formou oddělených rezidencí, kdy jsme tvořili národně a posléze již s připraveným materiálem podstoupili tvůrčí proces a společné dokončovací práce na jednom projektu. Originální Beethovenova hudba je rozpracována a nově vytvořena skladateli Morganem Reidem (DE) a Janem Hanákem - Sonority (CZ).
Smyslem bylo použít elektro-technické skladatelské principy, které v Beethovenově době ještě neexistovaly. Melodie a motivy originální tvorby jsou doplněny současnými kompozicemi mladých autorů. Tento způsob tvorby dal i choreografické práci větší svobodu a flexibilitu. Významné okamžiky z života Beethovena jsou v naší práci fragmentovány do fyzické a dynamické taneční řeči. Nálada kusu se pohybuje na široké škále emocí mezi tíživě existenciální až po odlehčenou a humornou.
RECENZE OPERA+ ZDE
S finanční podporou: Statutární město Brno, Česko-německý fond budoucnosti a Kulturstiftung des Freistaates Sachsen