Beethoven-Tolstoj-Janáček: KREUTZER SONATA

Tři díla, tři autoři, jeden společný titul, poprvé na jednom jevišti

Tanečně-divadelní a hudební projekt – evropská premiéra jevištní adaptace.

Choreografie a režie: Martin Dvořák
Hudba: Ludwig van Beethoven, Leoš Janáček
Námět: podle Lva N. Tolstého /Kreutzerova Sonáta/ a Sofie Tolsté /Otázka viny/
Scéna a kostýmy: Jindra Rychlá
Účinkují: Irene Bauer, Alena Pajasová, Martin Dvořák, Robin Sobek
Hrají: Jolana Dvořáková či Ivana Frajtová - housle a Richard Pohl - klavír; Miloslav Ištvan Quartett – Lukáš Mik, Adam Novák - housle, Stanislav Vacek - viola, Štěpán Filípek - violoncello

undefined

Jako výchozí bod své práce si vybral choreograf Martin Dvořák hudební a současně literární předlohu L. van Beethovena, L. N. Tolstoje a L. Janáčka. Všechny tyto tři umělce působících v různých časových obdobích spojuje jedna látka, zpracovaná jako tři originální díla se shodným názvem - Kreutzerova sonáta. Snahou choreografa je zpracovat je třemi odlišnými choreografickými postupy, ale přesto je spojit v jeden homogenní tanečně-divadelní celek. Světová premiéra tohoto počinu se konala již na Novém Zélandu, naše práce by tak měla být respektována jako evropská premiéra.

Na počátku všeho byla houslová sonáta A-Dur Ludwiga van Beethovena, který ji složil za zvláštních okolností v roce 1803. Třívětá skladba vznikla na poslední chvíli před jejím prvním koncertním uvedením v květnu 1803. Poslední větu Beethoven nestihl, tudíž si ji vypůjčil ze své dřívější 6. sonáty. Tato jeho devátá byla premiérována houslistou Bridgetowerem a samotným Beethovenem za klavírem. Proč je tedy věnována Rudolfu Kreutzerovi, dalšímu fenomenálnímu houslistovi, který ji navíc nikdy nehrál? - Protože Beethoven sám později s Bridgetowerem „soupeřil“ o jednu ženu a jako „pomstu“ ji připsal někomu jinému – Kreutzerovi. Tato skutečnost předchází pozdější o 48 let mladší novele L. N. Tolstoje, který byl touto sonátou tak fascinován, že napsal moralistní příběh prostopášného muže, který zabije ze žárlivosti svou ženu, která spolu s přítelem-milencem hraje právě Beethovenovu Kreutzerovu sonátu. Celé dílo bylo velmi kritické k uvolněné sexuální morálce té doby a je dodnes nadčasové. Jak však do rovnice zapadá Leoš Janáček? Ten, o sto dvacet let později než Beethoven (1923), napsal svůj první smyčcový kvartet (původní klavírní trio se nedochovalo) pod názvem Kreutzerova sonáta. Tímto se nám kruh uzavírá. Janáček si za inspiraci zvolil právě Tolstého novelu. I zde se jedná o manželský trojúhelník, viděný však z pohledu muže-muzikanta, který zasahuje do života manželské dvojice. Tady však jde především o bolestivý příběh ženy. Vystupňovaná erotika je tu zdrojem životní plnosti, byť tragické a s janáčkovsky neúprosným osudovým akcentem. Celé dílo, byť bez chronologických souvislostí k jeho soukromí, korunuje Janáčkův životní vztah k provdané ženě, který se podepsal na celém jeho díle posledního desetiletí před jeho smrtí v roce 1928.

Premiéra projektu je uvedena s živým hudebním doprovodem klavíru a houslí /Beethoven/ a smyčcového kvartetu /Janáček/. Prostřední část /Tolstoj/ vychází z útržků originálního textu a jejich živé interpretace.

Choreografický slovník (systém) je zvolen vždy jiný ke každé ze tří částí. Záměrem je pracovat způsobem tzv. „movement research“ (pohybového hledání), kdy pohybový slovník nevzniká pouze subjektivní cestou choreografické inspirace, ale hledá vzájemné vazby a vlivy hudby-partitury, resp. knihy-textu na pohyb-choreografii. Naší snahou nebylo zinscenovat Tolstého knihu na hudbu Beethovena a Janáčka. Cílem je naopak nahlédnout tato tři díla v nových vzájemných souvislostech a uchopit je v kontextu současné multižánrové jevištní formy – syntézy tance, divadla a živé hudby.

Reprízy 2014

30. 12. 2014 - Malta, La Valetta - Spectacular Ballet Gala / Beethoven: Kreutzer Sonata (1. věta)

16. 11. Drážďany-Radebeul / Landesbuehnen Sachsen / Beethoven: Kreutzer Sonata_Emoticon

14. 11. Vídeň / Theater Brett / Mitteleuropäisches Theaterkarussell 2014 / Beethoven: Kreutzer Sonata_Emoticon

Reprízy 2013

7. 12. Osan / Korea: Beethoven-Janáček: Kreutzer Sonata (korejská verze)

19. 10. Bratislava / Bratislava v pohybe / Elledanse - Dom T&D: Janáček: Kreutzer Sonata (v rámci STRING QUARTETS)

14. 10. Řím / Itálie / Che Danza Vuoi 2013 / Teatro Greco: Janáček: Kreutzer Sonata (v rámci STRING QUARTETS)

31. 7. Praha / ProART Festival / NoD: Janáček: Kreutzer Sonata (v rámci STRING QUARTETS)

21. 7. Brno / ProART Festival / DnO: Janáček: Kreutzer Sonata (v rámci STRING QUARTETS)

30. 6. Varšava / Polsko / Festival Zawirowania: Janáček: Kreutzer Sonata (v rámci STRING QUARTETS)
INFO

Reprízy 2012

16. 12. Divadlo na Orlí / Hudebně-dramatická laboratoř JAMU, Brno - Janáček: KREUTZER SONATA (v rámci večera String Quartets)

15. 12.  - Elledanse - Dom T&D, Bratislava - Janáček: KREUTZER SONATA (v rámci večera String Quartets)

14. 12. Divadlo na Orlí / Hudebně-dramatická laboratoř JAMU - Janáček: KREUTZER SONATA (v rámci večera String Quartets)

9. 12. Divadlo Rokoko, Praha – Janáček: KREUTZER SONATA (v rámci večera String Quartets)

14. 10. / 9. Kalászi Kortárs Tánctalálkozó - Duna Táncmuhely / Budapest - Budakalasz, Maďarsko / "Beethoven: KREUTZER SONATA" + "Istvan:1951"

1. 10. / Sukkot Festival - Hangar Adama, Mitzpe Ramon / Liat Dror Nir Ben Gal Dance Company / Izrael - "Beethoven: KREUTZER SONATA" + "Istvan:1951"

3. 8. Praha - NoD - ProART Festival 2012 / 20:00

21. 7. Brno - Divadlo Bolka Polívky - ProART Festival 2012 / 20:00

7. 7. Varšava - Zawirowania Dance Festival

25. 6. Praha - Beethoven: Kreutzer Sonata - Open Air Lichtenštejn

28. 4. Brno - Stadion na Kounicove / 19:30 (místo Těla v ohrožení)

27. 4. Bratislava - Dom T a D, Elledanse / 20:00 (místo Těla v ohrožení)

Premiéry 2011

28. 11. od 19:30h Jihlava / DIOD

27. 11. od 19:00h Praha / Divadlo Rokoko

22. 11. Brno od 19:30h / Divadlo Bolka Polívky

20. 11. Praha od 20:00h / České muzeum hudby – koncertní předpremiéra

Fotogalerie ZDE

Video Full ZDE

Review ZDE:  Pozdní romantik Martin Dvořák a jeho Kreutzer Sonata

TV Trailer

Video Trailer ZDE

Fotky od Marka Procházky

Recenze TANZ.AT

"Kreutzer Sonata pozdního romantika, choreografa Martina Dvořáka a skupiny ProART má elegantní, hledané variace. Možná by Dvořákovo retro neudělalo dojem na zahraniční experty, ale nejde jen o ně. Podobně jako Beethovenova i Janáčkova hudba obsahuje romanticky silnou vášeň a zároveň moderní podlomenost, chorobnost. Není to prázdné představení. A je nejlepší, jaké kdy udělal." (Nina Vangeli, Divadelní noviny)

undefined

undefinedFoto: Martin Babic

undefined

undefined

undefined

undefinedFoto: Ivan Malý

undefined

undefinedFoto: Marek Procházka