Ladislav Polák

Polák

Od okamžiku, kdy jsem poprvé fotografoval tanec, mě zasáhla vášeň pro zachycování jeho elegance, energie a tajemnosti.

Poslouchám hudbu, foťák v ruce, sleduji choreografii a znovu a znovu se stává, že jsem v hlavě jakýmsi způsobem spojen s tanečnicemi (případně tanečníky) až tak, že mi srdce v náročnějších pasážích bije rychleji, zrychlí se mi dech, přenáším váhu, uvolnění mých svalů střídá napětí, jako bych byl na jevišti a tancoval, často dokonce předvídám, jaký pohyb bude následovat, přestože jsem tu choreografii před tím nikdy neviděl. V takových okamžicích zapomínám na clonu, časy, iso, ohniska, kompozici - korekce toho všeho se dějí jaksi nevědomě, okolní svět přestává existovat a focení se najednou stává vířivým až extatickým tancem v jiné dimenzi.

Fotím od útlého dětství, ale k focení elegantního pohybu jsem se dostal až mnohem později.

Pravděpodobně první návnadou a tanečním háčkem, na kterou jsem se chytil, a která mě přitáhla tam, kde jsem teď, byla silná odezva a nadšení z mých fotek od švédského folklórního souboru Stora Tuna folkdansgille. Pak mi jednoho dne cestu do zážitkové restaurace zkřížily (a to doslova) mažoretky. K tomu, abych se u nich zastavil, mě dokonce přiměl odhodlaný policista.

Pozdější focení na jejich trénincích pro mě byl dobrý způsob rytmické a foto-taneční průpravy. Oficiální focení na Mistrovstvích ČR  soutěží IMA stejně jako na Mistrovstvích Evropy zase zvětšilo okruh mých fanynek, fanoušků, známých a značně rozšířilo mé zkušenosti. Tolik k mým fotografickým kořenům.

Co se týká mého fotografického vzdělání a průpravy, kromě absolvování několika více denních kurzů a workshopů (patří mezi ně i ten podstatný na ProART Festivalu) nemám žádné formalizované fotografické vzdělání. Před pár lety jsem o tom vážně uvažoval, ale až po úspěšném absolvování talentových zkoušek, těsně před zápisem, jsem se rozhodl prostředky (finanční i časové), které by byly spojeny se studiem na anglické univerzitě, věnovat raději realizaci neziskových foto-projektů.

Považoval bych ale za domýšlivé napsat, že jsem samouk. Bylo by to pohrdání autory všech těch knih, kterých mám plnou hlavu i knihovnu a všemi těmi přednášejícími množství kurzů a přednášek, které jsou dostupné na internetu a které jsem hltal.

Mám své fotografické vidění, mám rád obrazy, barvy a emoce vyjádřené pohybem a k tanci a k těm, co jej používají jako svůj jazyk, chovám velký obdiv a úctu.

Není tak asi překvapením, že mou největší múzou je taneční umění.

Vždy mě zaujme, jak tancuje nebo s tanečníky pracuje Daria Klimentová nebo Christopher Hampson, když vidíte na sále i bez všeho pozlátka kostýmů a kulis tančit umělce jako je Nadja Saidakova, Anna Osadcenko, Michael Braun nebo Vadim Muntagirov, je to povznášející, pohlcující a inspirující.

Tentýž zápal, profesionalitu a záři vídám na ProART Festivalu u Irene Bauer, Martina Dvořáka a jiných výborných a inspirujících lidí. Loni jsem do Valtic přijel jen proto, abych toho jedinečného ProARTího spojení různých umění a dobrých a zajímavých lidí v tom historickém zámeckém prostředí mohl být na chvíli součástí.

Přihlaste se a okuste to sami.

Ať se zajímáte o focení, tanec, zpěv, herectví nebo jiné umění, které ProART pokrývá. Nepíšu zde vše to pozitivní proto, že tam letos učím, ale učím tam letos proto, že ProART takový je.

Každé focení mě vždy nějak obohatí, někam posune, má nějaký význam. Je tedy těžké vybrat ze stovek focení, které mám za sebou, nějaké příklady. Ale budiž, do mého fotografického portfolia mimo jiné patří a z poslední doby si nejvíce vybavuji:

  • International Ballet Masterclasses (2014, 2015, 2016), Praha, http://www.kalop.eu/?p=396
  • , 33. a 35. výroční koncert Radost-Impuls, Bohumín http://www.kalop.eu/?p=2850
  • Podhostýnský pohár, Bystřice p. Hostýnem (všechny ročníky od roku 2011) http://www.kalop.eu/?p=714
  • An aquatic ballet, Synchro SKUP, Olomouc http://www.kalop.eu/?p=2457
  • Under surface, Bára Nekudová, Brno
  • Labutí jezero, Romeo a Julie, DJKT Plzeň, Křižíkova fontána, Praha
  • Prostějovská zlatá jehla (všechny ročníky od 2010)
  • Victorian State Ballet, Melbourne, Austrálie
  • Narodil se Bruntál, Malá mořská víla, Alenka v říši divů, Broučci, Továrna na čokoládu – Taneční škola Stonožka, Bruntál
  • Kristina Kodedova, Gaetan Pires, Praha
  • ProART Festival, Valtice (2016)
  • Trojhalí, TK Akcent, Ostrava
  • By the lake, Michaela Rajnošková, Antošovice
  • 30 let TS Rytmus, Olomouc
  • Kordovánky, Kunerad, Slovensko
  • Mistrovství ČR Czech Dance Organization, Bohumín, (2015)
  • Otevřené mistrovství ČR v synchronizvaném plavání, Olomouc (2015, 2016)
  • 50 let akvabel v Olomouci, Olomouc
  • Taneční studio Impuls, Praha
  • Anna Novotná, Gaetan Pires, Praha
  • Twirling masterclass, Brodek u Přerova
  • Natalia Maria Cimpeanu, Praha
  • Summer Cup (synchro), Olomouc (2015)
  • EUROVISION Young Dancers, Plzeň, (2015)
  • Tanec Tanec, Přehlídka scénického tance, Prostějov
  • Angel_s, tanečnice ENBS, London
  • Danceversity Hustopeče, London
  • Studio 68, London
  • Letní taneční škola, Rýmařov
  • ProART Festival, Praha (2014)
  • Miraz, Wodzisław Śląski, Polsko
  • Akcent in their cinema, sólisté TK Akcent, Ostrava
  • Gala, TK Akcent, Ostrava
  • Kreutzer Sonáta, String Quartets, ProART, Brno
  • Taneční revue, Moravské Divadlo, Olomouc
  • Promo pro MČR soutěží IMA, TS Prezioso, Blatná
  • Hvězdy tančí, Moravské Divadlo, Olomouc
  • Prešporský pohár, Bratislava, Slovensko
  • Mistrovství Evropy soutěží IMA, Poreč, Chorvatsko

Ve vznešených prostorách valtického zámku si s mou pomocí vyzkoušíte, jaké je to být tanečním fotografem.

Průběh dílny:

První den chci být vaším průvodcem, sdílet s vámi své znalosti a zkušenosti a pootevřít vám bránu do vzrušujícího světa taneční fotografie.

Různé fotografické situace vyžadují různé přístupy a často i podstatně jinou přípravu. Dotkneme se základních fotografických principů, rozdílů v dokumentárním a organizovaném focení, ukážu vám různé směry.

Ponoříme se do praktického focení na sále, jevišti, případně v plenéru, při kterém si ty různé směry a přístupy vyzkoušíme.

Většinu druhého dne byste se více samostatně (za mé podpory) věnovali některému postupu, tématu či směru, který vám bude blízký, a který byste chtěli více rozvinout.  Nebude to o opakování osvědčených receptů, ale o vašem pohledu na svět a o vaší kreativitě, která staví na obecně platných základech, které ale (stejně jako základy domu) ve výsledném díle, nemusí být nutně na první pohled vidět.

Předpoklady:

Hlavní podmínkou pro účast je zájem o focení lidí, divadla a především tance a otevřená mysl a chuť zkusit něco nového.

Budete také potřebovat zařízení pro záznam fotografie.

Abychom se ale nezasekli na technických překážkách, neboť dva dny je velmi krátký čas a různých přístrojů je hodně, mám jednu praktickou prosbu. Je vhodné, abyste fotoaparát se kterým přijdete uměli  obsluhovat.

Já používám digitální jednookou zrcadlovku určenou k focení sportu, ale i mobilní telefon s foťákem, se kterým umíte pracovat, může být efektivnějším a lepším přístrojem, než složitý fotoaparát, který tak dobře obsluhovat neumíte, nebo jej s sebou často nenosíte.

ÚČAST na tomto fotografickém kurzu NENÍ OMEZENA znalostmi, zkušenostmi nebo tím, jaký fotoaparát máteŠtětec nemůže být malíři překážkou ve studiu.

Limitován je jen počet účastníků, aby kurz zůstal spíše komorním. Proto raději neváhejte dlouho, máte-li zájem.

http://www.polakphotography.eu/Profile.php

Více na www.kalop.eu