- Sakher Almonem
Helena Arenbergerová
Irene Bauer
Simona Babčáková
Tanya Bakala
Tereza Bečičková
Sisa Beláková
Kateřina Benešová
Lital Netzer Ben Horin
Kateřina Beranová
Ciré Beyé
Zdeněk Bína
Damiano Binetti
Iva Bittová
Anna Bolavá
Tereza Boučková
Nela Boudová
Roman Blumaier
Gorka Bravo
Barbora Březinová
Jitka Břízová
Dalibor Buš
Zuzana Bydžovská
Catalina Carrasco
Vilma Cibulková
Jarek Cemerek
Ilona Csáková
Markéta Cukrová
Miřenka Čechová
Jakub Čermák
Dominika Černá
Viktorie Čermáková
Tomas Danielis
Konan Dayot
Hygin Delimat
Marcin Denkiewicz
Igor Dostálek
Michaela Doláková
Mick Dolan
Irena Dousková
Felix Dumeril
Lenka Dusilová
Martin Dvořák
Miroslav Etzler
Pavla Fendrichová
Lucie Ferenzová
Radka Fišarová
Béla Földi
Josef Formánek
Petr Francán
Natasa Frantzi
Kristýna Frejová
Anet Fröhlicher
Josef Fruček
Nir Ben Gal
Miloš Galko
Adam Georgiev
Eran Gisin
Lazaro Godoy
Florent Golfier
Graffovo kvarteto
Golde Grunske
Mathieu Guilhaumon
Erick Guillard
Martina Haager
Jiří Hájek
Jiří Hájíček
Sunbee Han
Hana Hána
Nadia - Karine Hasa
Sarah Haváčová
Ondřej Havlík
Michal Heriban
Markus Hippmann
Beata Hlavenková
Michal Horáček
Pavla Horáková
Daphna Horenczyk
Dora Hoštová
Lucie Hrochová
Daniel Hůlka
Vladimír Chmelo
Paul Ibey
IMPRA
Tereza Indráková
Misato Heimann Inoue
Jiří Charvát
Israeli Contemporary
Michal Isteník
Kaori Ito
Jelena Ivanovic
Lucie Ingrová
Ondřej Izdný
Lukáš Janota
Žiga Jereb
Lada Jelínková
Iveta Jiříková
Jan Kačer
Henrik Kaalund
Jakuba Katalpa
Ida Kelarová
Vica Kerekes
Patrik Kee Kedzierski
Kaolack
Jan Kodet
Barbora Kohoutková
Petr Kolář
Eduard Klezla
Eva Klimáčková
Veronika Kotlíková-Knytlová
Yukie Koji
Filip Koryta
Zdeněk Král
Wencke Kriemer de Matos
Karolina Kroczak
Alex Kyriakoulis
Martin Kyšperský
Paul Leclaire
Vangelis Legakis
Tereza Lenerová-Hradilková
Lukáš Lepold
Gregory Livingston
Jennifer Maines-Chamandy
Nikola Majtanová
Isira Makuloluwe
Tomáš Mašín
Sára Medková
Pascal Merighi
Andressa Miyazato
Maura Morales
Alena Mornštajnová
Nataša Novotná
Jeong-ho Nam
Milan Odstrčil
Petr Ochvat
Věra Ondrašíková
Tereza Ondrová
Igor Ondříček
Andrea Opavská
Petra Padriánová
Alena Pajasová
Štěpán Pácl
Neil Paris
Tomáš Pavčík
Richard Pohl
Jiří Pokorný
Ladislav Polák
Dominik Port
Renáta Podlipská
Marek Procházka
Mirka Prokešová
Qaša
Radůza
Kara Regas
Martin Reiner
Olaf Reinecke
Zuzana Richterová
Jana Ryšlavá
Omar Rojas Ruiz
Lenka Růžičková
Roman Sejkot
Paľo Seriš
Aleš Slanina
SILK: Silke Grabinger
Anne Schmidt
Tine Schmidt + Morgan Reid
Petra Soukupová
Matthias Sperling
Miroslav Spousta
Filip Staněk
Bärbel Stenzenberger
Oskar Stolín
Strenacik Peter
Kamil Střihavka
Filip Sychra
Michal Sýkora
Martin Šandera
Veronika Šimková
Roman Šolc
V. Benito Šoltys
Viktor Špaček
Rostislav Šrom
Milan Šteindler
Anna Štěrbová
Jan Štifter
Ilona Bára Šumná
Young Hoon Oh + Suksoon Jung
Filip Teller
Jana Tereková
Eric Trottier
Mikoláš Tyc
Klára Uhlířová
Nicola Vacca
Lenka Vágnerová
Rafael Valdivieso
Naďa Válová
Monika Válková
Kamila Valůšková
Barbora Voráčová
Sara Venclovská
Stanislava Vlčeková
Tereza Lepold Vejsadová
Gabriela Vermelho
Martin Vraný
Michal Viewegh
Katarina Vlniešková
Tereza Volánková
Nir De Volff
Jozef Vlk
Eva Vrbková
Eric Wagner
Leonie Wahl
Michio Woirgardt
Wong Gabriel
Attila Zanin
Hana Zanin - Pauknerová
Jakub Zindulka
Veronika Žilková
Martin Dvořák
VZDĚLÁNÍ
Martin Dvořák se narodil Brně (1979). V deseti letech započal osmileté studium na Taneční konzervatoři v Brně, které zakončil v roce 1997 maturitou a absolutoriem. Již od roku 1988 trvale spolupracoval s brněnským Národním divadlem na představeních opery a baletu. V roce 1996 získal částečný úvazek jako člen baletního souboru ND v Brně. Po ukončení studia nastoupil do prvního profesionálního angažmá do Laterny Magiky v Praze. V květnu a červnu 2012 absolvoval studium hatha jógy v Indii / Himalaja-Pradesh. V roce 2013 ukončil magisterské studium Movement Research na Anton Bruckner Privat Universität v Linzi.
TANEČNÍK - PERFORMER - HEREC
V září 1998 se stal na tři sezóny tanečníkem Pražského Komorního Baletu - Baletu Praha. Pod vedením uměleckého šéfa Libora Vaculíka dostal první příležitosti v choreografiích P. Šmoka, J. Kyliána, R. Northa, L. Vaculíka, P. Zusky, J. Heckmanna, P. Delcroix, B. Taylora a P. Tyce. Se souborem navštívil řadu zemí Evropy – Německo, Belgii, Lucembursko, Izrael, Maltu, Švýcarsko, Rakousko, Slovensko. Za roli Svědomí v baletu Hirošima L. Vaculíka byl nominován na cenu Thálie 2000.
Od roku 2001 pracuje v zahraničí. Nejprve jako sólista Volksoper Wien / Tanztheater Wien (2001/03) pod vedením Liz King, kde účinkoval v současných chor.: C. Guerin, G. Reischl, M. Klien, D. Terlingo, N. Mortimore, L. King, B. Lachambre, R. Breuss, Ch. Winkler.
V sezóně 2003-04 byl členem švýcarského souboru Ballett Bern pod uměleckým vedením Felixe Dumerila (chor. S. Celis, J. Stroemgren a další.)
V letech 2004-2012 spolupracoval úzce s německým choreografem Jochenem Ulrichem. Nejprve byl pod jeho vedením sólistou Tanztheater Tiroler Landestheater v Innsbrucku (v choreografiích od mj. Ulrich, Devos, Dumeril, Renshaw, D´Auzon, Gomes). Od roku 2006 pak jako první sólista Baletu Landestheater Linz. Zde zazářil v hlavních rolích představení – mj. Nussknacker und Mausekönig, Lorenzaccio, Lorca und Dalí, Campo Amor, Fidelio – Ein Ballett, Dornröschen, Michelangelo a Bernarda Alba´s Haus.
Video: Michelangelo / Sissi / Magic Night - Seven Deadly Sins / Rumi / Lorca a Dalí
Krom těchto trvalých angažmá hostoval v řadě projektů: Edith – vrabčák z předměstí (chor. L. Vaculík, Divadlo J. K. Tyla v Plzni, 2000), Josef a jeho bratři (I. Markó, Magyar Festival Ballet v Budapešti, 2002/2003), Schwanensee-Rockballett (J. Ulrich, Ballet Vorpommern v rámci festivalu Ostsee-Festspiele v německém Greifswaldu, 2004), 3mal-lorca (J. Ulrich, Ludwigsforum Aachen, 2005), Könige (Jean Renshaw, Kulturforum - Stadttheater Fürth/Nürnberg, 2007), Lorenzaccio (Jochen Ulrich, Staatstheater Darmstadt, 2008), Oeidipus is Complex (N. Adler, Tanztheater Homunculus Wien, 2009).
Doposud spolupracoval s více jak 50 choreografy na více než 90 choreografiích - Elio Gervasi, Nir Ben Gal, Johannes Wieland, Chris Haring, Liz King, Jochen Ulrich, Catherine Guerin, Benoit Lachambre, Jiří Kylián, Stijn Celis, Felix Dumeril, Kaori Ito, Esther Balfe, Vangelis Legakis, Jo Stroemgren, Jean Renshaw, Isira Makuloluwe, Michael Dolan, Pavel Šmok, Robert North, Libor Vaculík, Petr Zuska, Robert Balogh, Jochen Heckmann, Patrick Delcroix, Jean-Pierre Aviotte, Bruce Taylor, Petr Tyc, Georg Reischl, Michael Klien, David Terlingo, Nicholas Mortimore, Rose Breuss, Christoph Winkler, Lode Devos, Michael D' Auzon, Antonio Gomes, Ivan Markó, Nikolaus Adler, Henrik Kaalund, Gabriel Wong, Neil Paris, Eva Klimáčková, Jan Březina, Vladislav Šoltýs, Jeongho Nam, Mei Hong Lin, Emma Murray, Anil van der Zee, Lazaro Godoy, Mani Obeya, Daphne Strothmann, Alexandra Karabelas a Martin Gruber.
Od roku 2009 působí jako svobodný umělec. Nejprve spolupracoval s irským souborem Fabulous Beast Dance Theatre a choreografem Michaelem Dolanem na produkci Rite of Spring pro English National Opera v Londýně, s Tanztheater Homunculus ve Vídni a opět s Landestheater Linz na produkcích: Anna Karenina, Rumi, Michelangelo a Sedm smrtelných hříchů v chor. Jochena Ulricha, vlastním tanečním divadle Matchgirl Opera s hudbou Tiger Lilies a choreografií do oper Příhody Lišky Bystroušky Leoše Janáčka a Rigoletto Giuseppe Verdiho. V roce 2013 byl krom jiného hostem tanečního divadla Staatstheater Kassel v Německu pod choreografickým vedením Johannese Wielanda a Chrise Haringa (Readymades), stejně jako tanečníkem Tanz Company Gervasi (Solo with Guests) ve Vídni (Video zde). Od roku 2014 působí také ve vídeňském sdružení Ich bin OK Dance Company pro lidi postiženými Downovým syndromem. V roce 2015 spolupracoval s Theater an der Wien / Kammer Oper Wien na produkci Gli Uccellatori v režii Jean Renshaw s vlastní choreografií a s Alexandrou Karabelas na představení Zoes Bios Box II. pro Plzeň - Evropské město kultury. V říjnu 2015 měla premiéru jeho inscenace Schubertovy Zimní cesty v koprodukci Wiener Kammeroper a ProART Company. V roce 2016 byl hostem OPER GRAZ v představení Únos ze Serailu ve vlastní choreografii pod režijním vedením Evy-Marie Höckmayr v roli Bassa Selima. V roce 2017 se podílel jako choreograf a tanečník na produkci Oper Frankfurt Les Troyens od Hectora Berlioze v režii Evy-Marie Hoeckmayr a v Theater Regensburg na operní produkci Salome v roli Oscara Wilda v režii Brigitte Fassbaender. V roce 2018 spolupracoval s režisérkou Jean Renshaw na operách Gli Uccellatori (Oper Köln) a Die Zauberinsel (Kammeroper Wien) podle Shakespearovy Bouře v roli Calibana. V roce 2019 se ve stejném inscenačním složení představil v operní produkci La Scuola de´ Gelosi od Salieriho v roli Carusello Dubbio (Oper Köln). V německém Stadttheater Fürth/Nürnberg pak pod režijním vedení Jean Renshaw ve vlastní choreografii účinkoval v činoherní inscenaci Král Ubu jako Giron. V lednu 2020 vytvořil jako choreograf s režisérkou Zuzanou Gilhuus a kostýmním výtvarníkem Borisem Hanečkou inscenaci opery Turandot pro Národní divadlo v Praze (účinkuje zde jako Perský princ). V roce 2021 účinkoval v Theater an der Wien v opeře Rappresentazione di anima et corpo v režii Roberta Carsena, v roce 2022 se navrátil ke spolupráci s režisérkou Jean Renshaw v Teatro Regio v Turíně v operní produkci La Scuola de´ Gelosi od Salieriho v roli Carusello Dubbio ve vlastní choreografii. V koprodukci Spitfire Company, Městských divadel pražských a Orchetru Berg účinkoval v ústřední mužské roli v současném operním představení Tak tiše až... a s Ultra Minimal Balet v představení Děvčátko se sirkami v Malostranské besedě. V roce 2024 účinkoval v Theater an der Wien v inscenaci Bernsteinova Candide v režii Lydie Steyer a připravuje s režijním teamem Boháč - Čechová představení Lazebníka sevillského v Jihočeském divadle v Českých Budějovicích (role: Hrabě Almaviva - Alter Ego).
CHOREOGRAF - REŽISÉR - AUTOR
Ve Vídni se seznámil s novými choreografickými a režijními vlivy, které se snaží rozvíjet i ve své práci. Jako začínající choreograf vytvořil dvě choreografie pro Taneční divadlo Antares („Den Toten Der Heimat“ – 2002, „Gabriel Lion“ - 2003), ve Vídni spolupracoval rovněž na představení „Der Verlorene Atem“ – Schauspielhaus Wien a v Praze s Taneční konzervatoří. Od roku 2004 pracuje jako choreograf souvisle. Doposud vytvořil přes dvacet vlastních choreografických prací, které byly uvedeny také na Slovensku, v Německu, Francii, Jižní Koreji, Rakousku, Portugalsku, Polsku, Maďarsku, Anglii, Keni, na Maltě, v Izraeli a v Itálii.
Spolupracoval také s mezinárodními operními režiséry mj. Brigitte Fassbaender, Rainer Mennicken, Matthias Davids, Karl M. Sibelius, Jean Renshaw, Karel Drgáč, Eva-Maria Höckmayr, Ivan Alexandre, Zuzana Gilhuus a dalšími na scénách mj. Národní divadlo v Praze, Wiener Staatsoper, Oper Frankfurt, Oper Koeln, Oper Graz, Theater Regensburg, Landestheater Linz či Tiroler Landestheater Innsbruck.
2004 - premiéra nezávislého projektu „Gabriel Lion 2004“ v rámci Terezínské tryzny a České taneční platformy. Projekt byl uveden třináctkrát na divadelních scénách v ČR i na Slovensku.
2005 - premiéra tanečně-divadelního projektu na motivy povídky Josepha Hellera – „Já už tě nemám rád“ (Brno-Hadivadlo, Praha-Alfréd ve dvoře) – vznik Company ProART, v Innsbrucku uvedení choreografie – „InUNSERirgendwo“, „Rozhovory se samotou“ (searching projekt Festivalu ProART 2005 v Brně), „Břehy Gangy“ (operní projekt festivalu v Rakovníku).
2006 - „Salome“ (opera, Landestheater Innsbruck), „Kdopak by se bál?“ pro Company ProART, „...jako v nebi“ (searching projekt festivalu ProART 2006), „Trio in 6“( pro Landestheater Innsbruck), „BAROCKO – V náručí mužů“ pro Company ProART (česko-německo-rakouský projekt barokní opery a současného tanečního divadla).
2007 - „Fear and/or Desire“ (pro Landestheater Linz), „Botticeliho triptych“ a „Ptáci“ (pro Městské divadlo v Brně – festival Moravský podzim), „Nikdy neodeslané dopisy“ (pro divadlo Reduta v Brně), „Reality Boulevard“ (pro Company ProART).
2008 - „Helden Haft - 6 Tage Rennen“ – projekt ve spolupráci s Tanzwochen Dresden (Praha, Brno, Essen, Dresden), „Mother Stood“ – miniatura pro Irene Bauer (Company ProART), „Quartet for 2“ – duet pro choreografický ateliér Baletu Národního divadla v Brně.
2009 - taneční inscenace „Memoires“ pro Company ProART a „Matchgirl Opera“ pro Landestheater Linz
2010 – „Giselle: Revenge“ pro Company ProART, „Simple Total Beauty“ pro Junior ProART Company
2011 – opera „Příhody Lišky Bystroušky“ pro Landestheater Linz, „Foreign Bodies“ pro Company ProART ve spolupráci s Filharmonií Brno, „Brotherhood“ a „Beethoven-Tolstoj-Janáček: Kreutzer Sonata“ pro Company ProART.
2012 - taneční pantomima "Příběh vojáka" od Igora Stravinského ve spolupráci s Filharmonií Brno a Company ProART, "Rigoletto" opera pro Landestheater Linz, "String Quartets" (Intimate Letters) pro Company ProART.
2013 - "SFIDA FURIOSO" sólová performance na motivy života a díla Piera Paola Pasoliniho (ProART Company v koprodukci se Centre for Choreography of Johannes Kresnik, Rakousko), "Milada" sólová performance Ireny Bauer věnovaná Miladě Horákové (ProART Company).
2014 - "OTA - PAVEL - RAŠKA" - sportovně-taneční pohádka pro dospělé a jejich děti (Balet DFXŠ Liberec), "USPUD_emoticon" - dvoudílný konceptuální taneční večer ve spolupráci s brněnskou Vilou Tugendhat a ProART Company. "Motion Scores" - projekt deseti mezinárodních choreografů na hudbu deseti českých skladatelů k Roku české hudby 2014 (námět, režie, co-choreografie). "Another JAN" - choreografie navazující na kus "JAN" izraelského choreografa Nira Ben Gala a uzavírající trilogii věnovanou obětem komunismu - Miladě Horákové, Janu Palachovi a bratrům Mašínům / koprodukce ProART Company (CZ) a Tanzkompanie bo komplex (D).
2015 - "Básníci města" - nadžánrový dvoudílný projekt divadla, hudby a tance jako Hommage českým umělcům s tragickým osudem - skladatelce Vítězslavě Kaprálové (1915-1940) a básníku Ivanu Blatnému (1919-1990). Ve spolupráci ProART a Vily Tugendhat v Brně. "Kouzelná flétna" - choreografie opery W. A. Mozarta pro Sommerfestspiele Burgruine Reinsberg (AT). "Schubert: WINTERREISE... Zimní cesta" - hudební divadlo pro jednoho zpěváka, tanečníka a klavír v koprodukci Kammeroper Wien a ProART Company.
2016 - "Setkání ve skleněném pokoji" - M. D. iniciuje a produkuje ve spolupráci s Vilou Tugendhat v Brně sérii diskuzních a tematických večerů s uměleckými osobnostmi různých žánrů. Miniatury "Pilgrim Song - Fratres - Cadenza" ve spolupráci s Ensemble Opera Diversa. Asistující choreograf v představení "Armide" Wiener Staatsoper (chor. Jean Renshaw, rež. Ivan Alexandre, dir. Marc Minkowski). Co-choreografie a režie projektu "W. S. Sonety" - International Choreographers: Shakespeare 400.
2017 - "Les Troyens" - choreografie a taneční interpretace opery Hectora Berlioze pro Oper Frankfurt v režii Evy-Marie Hoeckmayr. Theater Regensburg - choreografie a interpretace Oskara Wilda v opeře "Salome" Richarda Strausse v režii Brigitte Fassbaender. CZ_DE taneční projekt "ONENESS" ve spolupráci s Phase Zero Productions z Lipska. Scénický projekt s klavíristou Lubomyrem Melnykem - "Poetické úvahy ve volných chvílích" (pocta Petru Weiglovi).
2018 - "Narozeniny infantky" – spolupráce s Filharmonií Brno a ProART Company, "Pohádky ve Vile" – komponovaný pohádkový večer ve Vile Tugendhat (Loutky od Bohuslava Martinů, Pták Ohnivák Igora Stravinského, Narozeniny infantky Franze Schrekera), "Navštívení krásy" – tanečně-divadelní večer s renesanční poezií ve spolupráci s herečkou Veronikou Žilkovou, "Amid Fragility" – hudebně-choreografické setkání se zpěvačkou Lenkou Dusilovou a ProART (v rámci ProART Festivalu), "Pochodně_Torch of Freedom" – taneční kus věnovaný 50. výročí okupace 1968 a odkazu Jana Zajíce, "Krajina (mé) duše" – hudebně-taneční setkání s poezií Jana Skácela, herečkou Martou Vančurovou a houslovým duem ECH! "Osud Anity Garibaldi" - scénický projekt zpěvačky Radůzy a Symfonického orchestru Českého rozhlasu uvedený ve Fóru Karlín v Praze.
2019 - "Ema Destinn_Bouře a klid" - hudební divalo v koprodukci ProART Company a Tanzkompanie golde g. ve Vile Tugendhat a Piccolo Theater Cottbus. "Přervané životy" - tanečně-historická procházka obětem srpna 1969 - tři taneční sóla s hudbou Luboše Fišera pro festival Meeting Brno. "Orten_100_Ohnice" - poetické hudební divadlo s básněmi Jiřího Ortena vytvořené ve spolupráci s Káznicí na Cejlu v Brně a Werichovou vilou v Praze. "Ondina" - autorské pohybové divadlo v produkci ProART Company ve spolupráci s Buranteatr. "Minulost mává nám" - tanečně-divadelní projekt s hudbou a písněmi Jaroslava Hutky k 30. výročí znovunabytí svobody a demokracie uvedený ve Vile Tugendhat a Káznici na Cejlu v Brně.
2020 - "Turandot" - choreografie a role Perského prince pod režijním vedením Zuzany Gilhuus v Opeře Národního divadla Praha. "Chopin a Sandová: Milostné preludium" - hudebně-divadelní projekt ProART Company ve Werichově vile v Praze a Vile Tugendhat v Brně. "LUDWIG B." - česko-německý projekt věnovaný 250. výročí Ludwiga van Beethovena ve spolupráci s Phase-Zero Production (DE). "HOLAN_Vanutí" - multižánrový poetický projekt věnovaný Vladimíru Holanovi, uvedený ve Werichově vile v Praze a vile Loew Beer v Brně. "KRAJINA" - choreografie nezávislého projektu v produkci výtvarnice Jindry Rychlé.
2021 - Ve Werichově vile iniciuje sérii rozhovorů "V obýváku u Wericha", ve vile Loew Beer v Brně zrealizoval v česko-německé spolupráci taneční online stream mezi Lipskem a Brnem za doprovodu Gabriely Vermelho a Vojtěcha Havla - "ONLINE OFF". Premiéra duetu Metamorfosi v doprovodu Ensemble Opera Diversa s hudbou Pera Norgarda. V koprodukci s Meeting Brno taneční divadlo o Marii Kudeříkové - "MARUŠKA". Ve Werichově vile premiéra představení "HAAS_Dny po slávě" o herci Hugo Haasovi a jeho bratru skladateli Pavlovi Haasovi.
2022 - Ve spolupráci ProART Company a Taneční konzervatoře v Brně vzniká ve vile Loew Beer představení "PSOTA_Mistr" o brněnské baletní legendě Ivo Váňu Psotovi. V koprodukci s německým souborem Tanzkompanie Golde G. taneční projekt CON.TAKT.LOS s vlastní choreografií "Bez doteku" s autorskou hudbou Jitky Břízové. "Píseň pro Viktorku" - představení o Boženě Němcové a její ikonické postavě Viktorce s poezií Jaroslava Seiferta a hudbou manželů Havlových ve Werichově vile v Praze a Káznicí na Cejlu v Brně.
2023 - Choreografie opery "RUSALKA" pro společnost Opera lidem v pražském divadle Hybernia za účasti ProART Company. Světová premiéra jevištní adaptace kultovní knihy Báry Basikové "ROZHOVORY S ÚTĚKEM" (ProART Company v Paláci Akropolis v Praze a brněnském Kabinetu múz). Koprodukční projekt s Phase Zero Productions "MUSIC IN MOTION" uvedený v Brně, Slavonicích a Drážďanech. Inscenace "REYNEK_RENAUD: Snění z Petrkova" (ProART Company ve Werichově vile a vile Loew Beer.
2024 - Taneční projekt k Roku české hudby - SNY_SNĚNÍ Smetana200_Ogoun100 (ProART Company v Českém muzeu hudby v Praze a v Umělecko-průmyslovém muzeu v Brně.
Své články, recenze, rozhovory a eseje publikuje na odborných portálech Opera PLUS, Harmonie, Taneční aktuality. Byl autorem a moderátorem diskuzního večera v brněnské Vile Tugendhat - Setkání ve skleněném pokoji a v pražské Werichově vile V obýváku u Wericha.
VIDEA
Pedagog
Jako pedagog spolupracoval pohostinsky s Baletem Národního divadla v Brně, Pražským komorním baletem, Taneční konzervatoří v Brně, Tanečním divadlem Antares a ve Vídni s organizací Ich Bin OK pro mentálně postižené děti. Pravidelně pak jako pedagog Tance Terezín a workshopů festivalu ProART. V Innsbrucku pedagogicky působil na herecké škole Schauspielschule Sachers a v Linzi na Anton Bruckner Privat Universität (moderní repertoár). Jako taneční pedagog hostuje pravidelně mj. v Rakousku, Itálii (Art Garage, Neapol), Polsku (Zawirowania, Varšava), Maďarsku (Budapest Dance Theatre), Izraeli (Liat Dror Nir Ben Gal Dance School), Slovensku (VŠMU - Bratislava v pohybe), Anglii (Oxford House London), Jižní Koreji (Korean National Univeristy of Arts) a na Maltě.
V roce 2004 založil festival Tanec Terezín - umělecké ateliéry, jejichž filozofií je bořit hranice mezi jednotlivými uměleckými a divadelními žánry. S podobnou myšlenkou spoluzaložil občanské sdružení ProART, které terezínské snahy nadále rozvíjí (www.proart-festival.cz).
Od roku 2005 působí Martin Dvořák jako umělecký šéf ProART Company a umělecký ředitel Mezinárodního workshop festivalu ProART, od roku 2015 dále jako jejich ředitel.
ROZHOVOR MARTINA DVOŘÁKA na ČT2 v pořadu Dobré ráno 29. 3. 2022
ROZHOVOR MARTINA DVOŘÁKA pro Taneční magazín 25. 3. 2022
ROZHOVOR MARTINA DVOŘÁKA s Hanou Polanskou pro OPERU+ 2.2.2022
ROZHOVOR MARTINA DVOŘÁKA s Terezou Boučkovou na ČRO v Nočním mikrofóru 26. 1. 2020
Rozhovor s Martinem Dvořákem na Opera Plus 13. 1. 2019
ProART FESTIVAL 2024
MORAVSKÝ KRUMLOV, Zámecká kaple: 21. - 23. 6.
Současný taneční divalo - Emoce a obrazy v tanci
Kreativní taneční dílna vycházející z obrazů Alfonse Muchy - Slovanská epopej - a možnosti jejich taneční interpretace, ať už improvizací nebo pevným pohybovým materiálem nebo fúzí obého.
BRNO, vila Engelsmann: 18. - 25. 7.
Jóga
PRAHA, Werichova vila + Rybárna: 28. - 31. 7.
Jóga
JIČÍN, Valdštejnská lodžie: 3. - 6. 8.
Taneční dílna SNY společně se Zuzanou Richterovou
Téma letošní dílny je Rok české hudby a s ním spojený projekt ProART Company SNY s hudbou Bedřicha Smetany a Beaty Hlavenkové. Více o něm ZDE. V dílně budeme pracovat s tématem snů a rozpracovávat již hotový projekt souboru ProART, se kterým pak společně vystoupíme v závěrečném vystoupení. Dílna se nijak nevymezuje na věk tanečníků, ani na jejich technickou pokročilost. Očekává však kreativitu, fantazii a otevřenost. Jde o propojení profesionálů s laiky a jejich společné sdílení taneční zkušenosti a energie z ní vyvěrající.
SLAVONICE, Spolkový dům: 8. - 11. 8.
Taneční dílna SNY
Téma letošní dílny je Rok české hudby a s ním spojený projekt ProART Company SNY s hudbou Bedřicha Smetany a Beaty Hlavenkové. Více o něm ZDE. V dílně budeme pracovat s tématem snů a rozpracovávat již hotový projekt souboru ProART, se kterým pak společně vystoupíme v závěrečném vystoupení. Dílna se nijak nevymezuje na věk tanečníků, ani na jejich technickou pokročilost. Očekává však kreativitu, fantazii a otevřenost. Jde o propojení profesionálů s laiky a jejich společné sdílení taneční zkušenosti a energie z ní vyvěrající.
OLOMOUC, Vlastivědné muzeum 25. - 28. 10.
Jóga + Současný tanec od choreografie k improvizaci
PŘIHLÁŠKA ZDE
JÓGA
- V hodině jógy vycházím ze své desetileté zkušenosti práce s jógou jako svým vlastním osobním tréninkem. Cvičení jógy vás nenaučí vysoko skákat, ani točit piruety a padat na zem, ale naučí vás vnímat sebe a své vlastní tělo komplexně. Po letitých setkáních s Bikram jógou, Shadow jógou a Hatha jógou (studium v Indii, Himalaja - Pradesh) se snažím nabídnout performerům nový způsob a pohled jak pracovat a pečovat o svůj nástroj – tělo. Synchronizace dechu a pohybu, vnitřní pohled na sebe sama, překonávání bolesti, zklidnění, rozlišování svalového napětí a uvolnění, meditace. To jsou atributy, které můžete poznat či prohloubit v mé lekci jógy pro divadelníky, tanečníky a nejen pro ně.
CONTEMPORARY MODERNA
- Hodina se skládá z úvodního rozehřátí a následného cvičení na uchopení rovnováhy, kreativity pohybových impulzů, využívání váhy a práce se zemí. Snahou není jen práce s formou, nýbrž uvědomování si sebe a tohoto procesu pozorování samotného. Cítění těla v prostoru, objevování jeho dynamických možností ke zjednodušení a osvobození pohybu. Hodina je založena na zkušenostech s odlišnými styly contemporary, moderních technik Graham a Limon, release, včetně floorwork a jógy. Fokus je na klouby a na ekonomické využití pohybu skrz analýzu směru, uvědomění si sekvencování-rozkládání pohybu, impulzů a plynulosti. Součástí je rovněž využití centra těla a vnitřních svalů ve smyslu usnadnění práce s energií a silou. Se silným centrem těla se můžeme hýbat plynule a ekonomicky na všech úrovních. Dalším bodem hodiny je vertikální pohyb: klouby, chodidla, nohy, ruce, páteř, zapojení Release techniky skrz specifický pohybový materiál. Posledním zastavením je pasáž zaměřená na pohyb do prostoru, změnu směrů a úrovní, využívání impulzů, sekvencování, toku a stavby závěrečné pohybové fráze. Celou hodinu zakončíme strečingem, abychom předešli zranění.
PARTNERING
- Po kolektivním rozehřátí se cvičeními na pozornost, uzemnění, a bytí v kontaktu se sebou i druhými se zaměříme na práci ve dvojici za použití různých technik, nápadů a teorií k vytváření duetu a zdokonalení naší partnerské spolupráce. Hodina se zaměřuje na taneční sekvence zahrnující rovnováhu, koordinaci, techniku a výrazové schopnosti k dosažení harmonie s partnerem a rozvinutí vzájemného podporujícího přístupu k učení se kroků a pohybových vazeb. Tanečník je veden ke kreativitě a flexibilitě v reakcích na partnera a k interpretaci a vysílání impulzů partnerovi během vlastního tance. Zdrojem duetu by mohl být např. text, vzpomínky, útržky rozhovoru z divadelních her či filmů, nebo zlomky hudebních kompozic.
TANEČNÍ DIVADLO / KREATIVNÍ TANEČNÍ DÍLNA
- Ve své lekci se nezaměřuji na zdokonalení taneční techniky, nýbrž na podchycení a rozvoj tanečníkovy osobnosti a jeho tvůrčího potenciálu. Za použití různých choreografických a improvizačních postupů vytvářím společně se studenty pohybový materiál, do něhož postupně vkládáme obsah, výraz, myšlenku. Jako zdroj inspirace používám dění v běžném životě, slovo, zvuk, obrazy, text, čísla, písmena, ornamenty a v neposlední řadě emoce. Hledám možnosti pohybového výrazu a sdělitelnosti emocí v závislosti na hudbě. Snažím se předat zkušenost, že je možné zachovat strukturu a vnitřní schéma pohybového materiálu tak, že divák nepozná, že jde o totéž pohybové zadaní pouze jinak interpretované (změna velikosti pohybu, pohledu, vizualizace, prostoru, směru, dynamiky, energie a tempa).