- Spolek ProART
Lidé
Sakher Almonem
Helena Arenbergerová
Irene Bauer
Simona Babčáková
Tanya Bakala
Tereza Bečičková
Sisa Beláková
Kateřina Benešová
Lital Netzer Ben Horin
Kateřina Beranová
Ciré Beyé
Zdeněk Bína
Damiano Binetti
Iva Bittová
Anna Bolavá
Tereza Boučková
Nela Boudová
Roman Blumaier
Gorka Bravo
Barbora Březinová
Jitka Břízová
Dalibor Buš
Zuzana Bydžovská
Catalina Carrasco
Vilma Cibulková
Jarek Cemerek
Markéta Cukrová
Miřenka Čechová
Jakub Čermák
Dominika Černá
Viktorie Čermáková
Tomas Danielis
Konan Dayot
Hygin Delimat
Marcin Denkiewicz
Igor Dostálek
Michaela Doláková
Mick Dolan
Irena Dousková
Felix Dumeril
Lenka Dusilová
Martin Dvořák
Miroslav Etzler
Pavla Fendrichová
Lucie Ferenzová
Radka Fišarová
Béla Földi
Josef Formánek
Petr Francán
Natasa Frantzi
Kristýna Frejová
Anet Fröhlicher
Josef Fruček
Nir Ben Gal
Miloš Galko
Adam Georgiev
Eran Gisin
Lazaro Godoy
Florent Golfier
Graffovo kvarteto
Golde Grunske
Mathieu Guilhaumon
Erick Guillard
Martina Haager
Jiří Hájek
Jiří Hájíček
Sunbee Han
Hana Hána
Nadia - Karine Hasa
Sarah Haváčová
Ondřej Havlík
Michal Heriban
Markus Hippmann
Beata Hlavenková
Michal Horáček
Pavla Horáková
Daphna Horenczyk
Dora Hoštová
Lucie Hrochová
Daniel Hůlka
Vladimír Chmelo
Paul Ibey
IMPRA
Tereza Indráková
Misato Heimann Inoue
Jiří Charvát
Israeli Contemporary
Michal Isteník
Kaori Ito
Jelena Ivanovic
Lucie Ingrová
Ondřej Izdný
Lukáš Janota
Žiga Jereb
Lada Jelínková
Iveta Jiříková
Jan Kačer
Henrik Kaalund
Jakuba Katalpa
Ida Kelarová
Vica Kerekes
Patrik Kee Kedzierski
Kaolack
Jan Kodet
Barbora Kohoutková
Petr Kolář
Eduard Klezla
Eva Klimáčková
Veronika Kotlíková-Knytlová
Yukie Koji
Filip Koryta
Zdeněk Král
Wencke Kriemer de Matos
Karolina Kroczak
Alex Kyriakoulis
Martin Kyšperský
Paul Leclaire
Vangelis Legakis
Tereza Lenerová-Hradilková
Lukáš Lepold
Gregory Livingston
Jennifer Maines-Chamandy
Nikola Majtanová
Isira Makuloluwe
Tomáš Mašín
Sára Medková
Pascal Merighi
Andressa Miyazato
Maura Morales
Alena Mornštajnová
Nataša Novotná
Jeong-ho Nam
Milan Odstrčil
Petr Ochvat
Věra Ondrašíková
Tereza Ondrová
Igor Ondříček
Andrea Opavská
Petra Padriánová
Alena Pajasová
Štěpán Pácl
Neil Paris
Tomáš Pavčík
Richard Pohl
Jiří Pokorný
Ladislav Polák
Dominik Port
Renáta Podlipská
Marek Procházka
Mirka Prokešová
Qaša
Radůza
Kara Regas
Martin Reiner
Olaf Reinecke
Zuzana Richterová
Jana Ryšlavá
Omar Rojas Ruiz
Lenka Růžičková
Roman Sejkot
Paľo Seriš
Aleš Slanina
SILK: Silke Grabinger
Anne Schmidt
Tine Schmidt + Morgan Reid
Petra Soukupová
Matthias Sperling
Miroslav Spousta
Filip Staněk
Bärbel Stenzenberger
Oskar Stolín
Strenacik Peter
Kamil Střihavka
Filip Sychra
Michal Sýkora
Martin Šandera
Veronika Šimková
Roman Šolc
V. Benito Šoltys
Viktor Špaček
Rostislav Šrom
Milan Šteindler
Anna Štěrbová
Jan Štifter
Ilona Bára Šumná
Young Hoon Oh + Suksoon Jung
Filip Teller
Jana Tereková
Eric Trottier
Mikoláš Tyc
Klára Uhlířová
Nicola Vacca
Lenka Vágnerová
Rafael Valdivieso
Naďa Válová
Monika Válková
Kamila Valůšková
Barbora Voráčová
Sara Venclovská
Stanislava Vlčeková
Tereza Lepold Vejsadová
Gabriela Vermelho
Martin Vraný
Michal Viewegh
Katarina Vlniešková
Tereza Volánková
Nir De Volff
Jozef Vlk
Eva Vrbková
Eric Wagner
Leonie Wahl
Michio Woirgardt
Wong Gabriel
Attila Zanin
Hana Zanin - Pauknerová
Jakub Zindulka
Veronika Žilková
Podporují nás
Adam Georgiev
Český básník a prozaik se narodil 4. července 1980 v Praze. Je známý především jako autor homosexuálních próz.
Za knihu Básník Trýzeň Kat (2007), sbírku veršů z let 1997-2007, získal dvě nominace na Knihu roku 2007 v odborné anketě Lidových novin, a to od Evy Kantůrkové („Zaujala mě vzdorovitost textů zpěčující se obecně oblíbené a ne pouze literární atmosféře spokojené usmolenosti.“) a Mariusze Szczygiela („Metafyzika a duchovnost, jež jsem po smrti Ladislava Klímy nečekal.“) Alexej Mikulášek v Haló novinách o knize napsal, že „patří k tomu nejlepšímu, co dal uplynulý rok české literatuře“.
Jako prozaik se etabloval třemi knihami známými jako „homosexuální trilogie“: Planeta samých chlapců (2008), Bulvár slunce (2009) a Zabij mě, Eliso (2009). Úryvky z Bulváru slunce jsou zařazeny v antologiích nakladatelství Dybbuk Kniha o čuráku a Kniha o mrdání (obě 2009).
Úspěšný je Georgiev v Polsku, kde ho vydává levicově zaměřené nakladatelství Krytyka Polityczna. Na Jagellonské univerzitě v Krakově vznikla diplomová práce o jeho tvorbě (2010). Mariusz Szczygiel napsal v knize Udělej si ráj, že „Georgievovy knihy jsou knihami o hodnotách“.
V pozdějších prózách se Georgiev posunul od svébytné generační výpovědi k dílům obsahově i stylisticky izolovaným. Jednak jsou to fiktivní dopisy Paula Verlaina Arthuru Rimbaudovi v knize Arthure, ty děvko umění (2010), k nimž napsala předmluvu režisérka Agnieszka Holland a o nichž deník Právo napsal, že jsou „svědectvím vášně těla i literární tvorby“, a především temná kontroverzní novela o zlu ve jménu lásky Třepetavý zvuk ptačích křídel (2011) pojednávající o vztahu vojáka a mladého chlapce.
V roce 2012 vyvolala zájem médií skutečnost, že Holland odstoupila od původního slibu pokřtít jeho kontroverzní sociálně-kritickou prózu Večeře u spisovatelky odvíjející se na pozadí vztahu mladého spisovatele a zralé spisovatelky.
Rozhovor Adama Georgieva pro deník Právo si můžete přečíst ZDE
ProART Festival
PRAHA 28. 7. - 4. 8. 2013
Sylabus kurzu tvůrčího psaní
Úkol nultý (před zahájením kurzu): připravit si oblíbenou ukázku z tvorby libovolného autora, na níž bude frekventant demonstrovat své literární cítění a zaměření a na níž zhodnotí (nikoliv jako čtenář, ale jako autor), co se mu na ukázce líbí a čeho spisovatel podle jeho mínění dosáhl.
Den první: „Psaní se nedá naučit.“ (Arnošt Lustig) – co můžeme a nemůžeme čekat od kurzu, proces oprošťování se od „školního nánosu slohových prací“ – psaní „jako že píšu“ a opravdové psaní, cesta k autenticitě písemného projevu jako základnímu předpokladu psaní, práce s připravenými ukázkami – schopnost nahlédnout text a autorsky ho prohlédnout
Úkol první: připravit si ukázku z vlastní tvorby či krátký text do druhého dne napsat
Den druhý: „V soustředění na podstatu textu nehrají jednotlivá slova žádnou roli.“ (Eva Kantůrková) – vnitřní atmosféra textu, poetický opar, spodní proud textu, skrytý obsah i forma, práce s vlastními ukázkami – jakou mají atmosféru? co je za slovy?
Úkol druhý: vlastní ukázku představenou druhého dne cizelovat, zkrátit, minimalizovat, vybrousit
Den třetí: „Fragment vypovídá o celku mnohem víc než celek sám“ (Geo Milev) – rozbití zažité formy, nelineární postupy, literární fragmentárnost, literární minimalismus, balast a ukecanost, literatura jako broušení diamantu, práce s cizelovanými ukázkami
Úkol třetí: pod dojmem třetího dne napsat zcela nový text
Den čtvrtý: „Umělec by měl podat svědectví o sobě a o době.“ (Oldřich Kulhánek) – poslání umělce, mravní rozměr literatury, spisovatel jako svědomí národa, současný autor o současném světě pro současného čtenáře, tempo doby jako tempo textu, nakolik nové texty frekventantů odrážejí dobu?
Úkol čtvrtý: napsat velmi osobní dopis (komukoliv)
Den pátý: „Umělecká tvorba je sublimací libida.“ (Jan Švankmajer) - emocionalita v textu, sexualita v textu, balanc mezi silným prožitkem a kýčem, schopnost jít na dno, schopnost se v textu svléknout, odhalování pravdy o sobě, autorská upřímnost, čtení dopisu jako na jevišti před auditoriem (příprava na závěrečné veřejné čtení)
Úkol pátý: připravit se na autorskou a lidskou sebeobhajobu (obhajoba dopisu)
Den šestý: „Literatura je projevem individualismu.“ (Václav Černý) – autorská osobnost, literární ego, psaní o sobě, bytí spisovatelem, spisovatel navzdory době a nepřátelům, ostatní frekventanti budou vždy na jednoho útočit na základě jeho dopisu (literárně-kriticky i osobně) a on se bude obhajovat, příprava na odmítání nakladatelů a kritiky, jak nepovolit, interpretační příprava na veřejné čtení
Úkol šestý: samostatná příprava na veřejné čtení
Den sedmý: „Není herec-role, ale herec-člověk.“ (Jerzy Grotowski) - veřejné čtení v divadelním prostoru, spisovatel jako interpret a performer
© Adam Georgiev, 2013