XI. ProART Festival 2014 - ProART Company
uvádějí
ProART MEZINÁRODNÍ DNY TANCE, ZPĚVU, HERECTVÍ a FOTOGRAFIE
PRAHA: 29/7 - 3/8 Experimentální prostor Roxy / NoD
Rezervace vstupenek: proart@proart-festival.cz nebo na telefonu 737 300 314.
Celotýdenní vstupenka v hodnotě 1000/800 Kč na e-mailu: proart@proart-festival.cz
ON-LINE PŘEDPRODEJ
NA NĚKOLIK KLIKNUTÍ
S 10% SLEVOU
Út 29/7/20:00h 200/130/0 Kč
Martin Dvořák (CZ/A) / ProART Company (CZ): USPUD_emoticon
Uspud je hudební divadlo vzniklé v roce 1892 a autorem označené za "křesťanský balet o třech dějstvích" s textem J. P. Contamine de Latoura. Dodnes však není jasné, v jakém smyslu měl být text v baletu prezentován, není jasná ani žádná přímá vazba k partituře. Text není komponován k notám ani do rytmu, pouze je a vybízí k volnému režijnímu a interpretačnímu zpracování. Podivná a komplikovaná skladba je parodii a vážný akt současně, neúplné a "neproveditelné" konceptuální gesto. Co jím Satie zamýšlel, není zřejmé. Hudbu není možné hrát na nástroje uvedené v partituře. Dílo je často vnímáno jako parodie na operu a tehdejší wagneristický gesamtkunstwerk. Skladba je syntézou hudby, pohybu, textu a koncepční vize.
Koncept choreografie Emoticon ve druhé části večera se nese ve střetu nového a starého, současného s minulým. Klavírní akustická skladba tu naráží na elektronické kompozice 21. století a láme se do nového tvaru, bližšího posluchači dnešní mladé generace. Oba interpreti - Irene Bauer a Martin Dvořák - zde hledají možný dialog mezi pevnou strukturou Satieho partitury a zvukové volnosti Hodge a Kirmanna.
Choreografie: Martin Dvořák
Hudba: Erik Satie, Tom Hodge, Franz Kirmann
Performance: Irene Bauer, Martin Dvořák, Aleš Slanina
---
St 30/7/20:00h 250/160/0 Kč
Nadar Rosano (IL): OFF_LINE
Eva Klimáčková (SK/F): MOVE
Nadar Rosano (IL): ASPHALT
OFF_LINE - Pokud jsou bariéry postaveny k zamezení pohybu mezi dvěma místy či k oddělení dvou národů, pravděpodobně je to z důvodu politické situace nebo emocionálních zábran. Často inklinujeme k uzavírání se mezi zdi, abychom zabránili druhým se nás dotknout, nebo si zachovali vlastní izolovanost. Esence této kreace směřuje adresně k osobním či politickým bariérám a pokouší se identifikovat podstatu problému mezi sousedy, cizinci nebo milenci.
Choreografie: Nadar Rosano
Sound Design: Yair Leo Sugarman a Noam Helfer
Hudba: Arvo Part
Tanec: Nadar Rosano, Eleni Chazidaki/Adi Weinberg
MOVE - V roce 2013 jsem vytvořila sólo MOVE / au masculin pro jednoho tanečníka. Později jsem přebrala jeho roli sama. Vklouznutím do mužského těla se toto androgynní napětí a nedefinovatelnost, zvláštnost těla ještě prohloubily. Chtěla jsem v tomto výzkumu a pozorování pokračovat, hledat dál hlubší napětí žánrů a mutaci těla. Svým designem je MOVE situované ve futuristickém časoprostoru a zachycuje hybriditu těla v metafoře lidského bytí, v dualitě muž-žena, zvíře či futuristická bytost. Sólo jsem vytvářela v době svého těhotenství. Byl to podvědomý tvořivý proces, inspirovaný a ovlivněný touto přirozenou mutací, která se odehrávala v mém těle. Vnitřní pocity a nové vnímání prostoru doprovázely obrazy, vjemy a otázky o našem původu.
Choreografie, tanec: Eva Klimáčková
Hudba: Ayel Ramos
ASPHALT - Tři se setkají na asfaltu, hledajíc měkké místo.... ale je tu i kočka...
Choreografie: Nadar Rosano
Hudba: David Bowie
Sound: Nir Kleiman
Tanec: Adi Weinberg, Nadar Rosano, Yochai Ginton
---
Čt 31/7/20:00h 200/130/0 Kč
Martin Dvořák (CZ/A), Irene Bauer (A) / ProART Company (CZ): Milada
Veronica Sassi (IT) / Compagnia MDdanza (IT): HISTOIRE D'AMOUR - Tristan and Isolde, and the mystery of fidelity
Nir Ben Gal (IL) / ProART Company (CZ): JAN
Milada - je inspirována soudním výslechem a následným posledním dopisem nejznámější oběti justiční vraždy během komunistických politických procesů v 50. letech minulého století za vykonstruované spiknutí a velezradu - Milady Horákové. Byla jedinou ženou popravenou v rámci těchto soudních řízení. Díky své neústupnosti během svého soudu se stala symbolem odporu proti totalitě vládnoucí komunistické strany. Pohybový a výrazový slovník odráží věcnou a emocionální stránku člověka, který si je vědom své neviny a přesto je schopen vypovídat pravdivě ve svůj neprospěch. Následnou smrt pak dokáže přijmout s vyrovnaností, smířením a odpuštěním. Choreografický proces zkoumá vliv emocí na pohyb, svalové napětí, využití prostoru, dynamiku atd.
"Padám, padám, tento boj jsem prohrála, odcházím čestně. Miluji tuto zem, miluji tento lid, budujte mu blahobyt. Odcházím bez nenávisti k vám. Přeji vám to, přeji vám to…" Milada Horáková
Koncept, choreografie: Martin Dvořák
Hudba: Franz Schubert (Impromptu c-Moll) a C-Schulz and Hajsch
Choreografie, performance: Irene Bauer
Histoire D´Amour - Isolda je provdána za jiného muže, proto je její láska k Tristanovi dramatická, bolestná a dojemná, stejně jako ilegální či cizoložná. Každý zná radostný pocit věrnosti, ale i bolest, když tato snaha selže. Tu bolestnou nejistotu, jež vygeneruje zprávu našeho nitra vedoucí do stavu nerovnováhy. Trpíme pro skutečnost, že morálka nás nutí vnímat věrnost jako emocionální vydírání, jako morální vězení.
Koncept, režie a choreografie: Veronica Sassi
Tanec: Martina Ronchetti, Alessio Vanzini
Jan - Naše historie je plná násilí a odporu proti útlaku. Je násilí jedinou cestou jak vzdorovat útisku? Je možný pohled z jiného úhlu? Mnohokrát je totiž možné spatřit násilí, útlak a vzdor v naší tváři, na našem těle, v našich úmyslech a ne pouze jako venkovní faktor krutého režimu nebo okupující moci. Zkusme nalézt tancem způsob jak mít rád bez odporu a averzí. Tělesný pohyb bez potlačování a útlaku. Choreografie je věnována památce a odkazu Jana Palacha.
"Člověk musí bojovat proti tomu zlu, na které právě stačí." Jan Palach
Choreografie: Nir Ben Gal
Hudba: Philip Glass
Tanec: Irene Bauer, Martin Dvořák, Alena Pajasová
---
Pá 1/8/20:00h 250/160/0 Kč
Fenia Apostolou (GR) - Konstantinos Kasiaris (GR) / Lydia Lithos Dancetheatre & Torus Knot Dance Company (GR): THE THREE MUSKETEERS
Tři mušketýři - celovečerní taneční drama pro pět tanečníků, inspirované románem Alexandra Dumase. Představení se dotýká témat jako sociální sounáležitost, přátelství, věrnost, zrada, opuštění, odpuštění. Děj se odehrává ve třech obdobích. Výchozím bodem je baroko, kde se povznesení lidského ducha uskutečňovalo skrz vášeň či přehnaný pocit viny podobně jako tajemství a intriky zákeřné Milady. Přechodem do další éry excesů - 70. let minulého století - se setkáváme s charaktery a členy divoké rockové skupiny a hrůzně inspirujícími pokusy o záchranu či prosazení lidskosti. Moderní éra nalézá tři mušketýry v podobě spolubydlících ve městě, jehož tep nás nutí přehodnotit hodnoty jako ochrana vlastního přítele a podpora skupiny a její činnosti.
Koncept, režie, choreografie: Fenia Apostolou
Choreografie akrobacie: Konstantinos Kasiaris
Hudba: Lazy Bucaneer, Xenia Alexandrou
Scéna, kostýmy: Evdokia Veropoulou
Tanec: Vasia Karavokiri, Ilias Bageorge, Alexander Stavropoulos, Nick Kalivas, Stratos Nikolaidis
---
So 2/8/20:00h 230/140/0 Kč
Gina Battistich (A): Out of Living (performance research)
Renana Raz (IL) / Company elledanse (SK): YouMake ReMake
Out of Living - Jak nestabilita ovlivňuje organizaci struktury či systému? V kreativním procesu jsem konfrontovala své tělo s pocitem nestability jako hlavním motivem pohybového výzkumu. Out of living je prezentován divákovi prostou a přímou formou ve snaze zakomponovat ho do hry. Hraje si s humorem a ironií na hraně mezi performance, přednáškou a kasino gamblingem. Minimalisticky se zabývá problémem ne/stability na úrovni fyzické a empirické a v širším kontextu hovoří o finančních spekulacích. Snahou bylo najít mezi tím vším pojítko.
Koncept, performance: Gina Battistich
YouMake ReMake - multižánrová taneční performance ve formě dialogu živé jevištní akce a videí z YouTube. Během show má publikum možnost prožít obě reakce - na remake i na originální video. Řetěz uměleckých reakcí na video z YouTube jako zdroje nevyčerpatelné inspirace. YouMake ReMake není jen pouhou replikou, spíše komentářem, který vrhá nové světlo na význam videí. Jde o formu dialogu, kde se jeviště a web spojují a pokračují společnou cestou.
Renana Raz je vůdčím hlasem mladé generace izraelských choreografů. Participuje na různých polích uměleckých žánrů - choreograficky a tanečně na jevišti, stejně jako na filmovém plátně nebo televizní obrazovce. Opakovaně obdržela cenu za choreografii od Ministerstva kultury státu Izraele.
Choreografie: Renana Raz
Hudba: Hillel Kogan
Tanec: Zuzana Hianiková, Zuzana Sehnalová, Zuzana Kočišová, Dana Okáliová, Michaela Šimonová, Jana Šuchová, Stanislav Stanek, Pavol Kovalčík, Rado Pivovarči a Michal Heriban
---
Ne 3/8/18:00h 150/100 Kč
Hlasy talentů
- závěrečné gala účastníků pěvecké masterclass Báry Basikové
Lucie Ferenzová (CZ), Eva Klimáčková (SK/F): Body as Voice - Word as Image
- studentské searching projekty XI. ročníku ProART Festivalu s nadžánrovým tématem Tělo jako hlas - Slovo jako obraz
---
Ne 3/8/20:00 200/130/0 Kč
Jan Březina (CZ) - Eran Gisin (IL) - Eva Klimáčková (SK/F) - Neil Paris (UK) - Vladislav Benito Šoltýs (SK) - Bärbel Stenzenberger (D) - Leonie Wahl (CH/A) - Gabriel Wong (MAL/D) / ProART Company (CZ): MOTION SCORES I-VIII
- předpremiéra projektu deseti choreografů na hudbu deseti českých skladatelů k Roku české hudby