Festival 2006 Bilance

Měsíc srpen se stal pro nás již po třetí obdobím bilancování a hodnocení naší více jak půlroční intenzivní festivalové práce. A že je co hodnotit. 3. ročník Festivalu ProART 2006 dokazuje, že jsme nešlápli vedle, že na český letní festivalový a vůbec kulturní "trh" přinášíme věc smysluplnou a hodnotnou. Brno i Praha poslední dva červencové týdny hostily opět zajímavou akci, hlásící se nadále k myšlence Tance Terezín, vzniknuvší v lednu 2004 právě na místě lidského utrpení za II. světové války. Boření mezilidských bariér, propojování uměleckých forem a osvěta umění pro mladé jsou stále elementy, které nás ženou kupředu a dávají sílu vytrvat.

Brno (14. - 21. 7. 2006)

Brněnský týden se nesl ve znamení novinek. Přivítali jsme řadu nových pedagogů ze zahraničí a rozšířily pole působnosti na Starou Radnici v objevné spolupráci s Brněnským kulturním centrem, zahájené bezkonkurenční taneční tiskovou konferencí.

Přesto se hlavní workshopová část odehrávala ve zkušebnách baletu Národního divadla, kterému patří náš neskonalý dík. Balet zde vyučoval v americkém stylu Erik Wagner, Američan, ovlivněný spoluprací s Mauricem Béjartem a nynějším šéfem Baletu Bern Stijnem Celisem, kde je Erikovo současné působiště. Rovněž ze Švýcarska k nám zavítal Kubánec Lazaro Godoy, který ve svých lekcích moderního tance doslova strhl svou energií své studenty i diváky v divadle. Pedagožka podobného ražení a miláček studentů, Lenka Vágnerová, vyučovala s obrovským nasazením contemporary dance. Ze Slovenska zavítala křehká, skromná a precizní Katarina Vlniešková v klasické taneční disciplině - moderně Josého Limona. Novými žánry festivalové nabídky se staly pantomima Míšy Dolákové a kontroverzní, hluboké a psychicky náročné butoh Paula Ibey z Irska. Dohromady se odučilo na baletních sálech 70 lekcí pro více jak osmdesát studentů.

Novým působištěm nám byly sály Staré Radnice. Původní záměr uměleckých galerií pro laickou veřejnost se díky malé informovanosti návštěvníků a nízké, nevzájemné spolupráci ?přísedících radničních průvodkyň? smrskl pouze na milé malé komorní ateliéry New Dance, herectví, popu a opery pro pár přihlášených šťastlivců. Ale nezapomenutelná atmosféra Freskového sálu (herectví), Křišťálového sálu (New Dance), roubeného mezipatra (opera) a radniční věže (pop) se navždy zapsaly do vzpomínek návštěvníků, žáků i vyučujících - velkolepé operní pěvkyně Kateřiny Beranové, talentované herečky Hadivadla Kamily Kalousové, muzikálové celebrity Radky Fišarové a všestranného tančícího, vyučujícího, choreografujícího, telefonujícího nezlomného uměleckého ředitele Martina Dvořáka. Jeho druhá řídící výkonná polovička Alena Pajasová ležela bohužel tou dobou v Úrazové nemocnici se zamotanými střevy, něco málo nervy a nezlomnou vírou v úspěch a uzdravení, odpojena od svého mobilu, počítače a festivalového kolotoče. Přesto se dění na radnici, doplněné rovněž o tanečně-erotickou výstavu Romana Sejkota, zapíše k nejnezapomenutelnějším zážitkům brněnského kulturního léta. Sejkotův závěrečný jednodenní fotoworkshop vzbudil obrovský zájem veřejnosti a počtem 11 studentů dopomohl k rekordní hranici festivalových účastníků na konečný počet 103.

Divadlo v 7 a půl se již tradičně postaralo svou atmosférou o večerní upocené a šťastné úsměvy diváků i účinkujících. První večer patřil domácím ?půlosmáckým? Jarinovi s Pipinem, nedělní večer pedagogů se postaral o rekordní návštěvnost 110 diváků s kapacitou divadla 80. Premiéra hostující Lenky Kolářové za doprovodu Vaška Zahradníka probudila emoce a pročistila slzné kanálky. Pak následovala smršť uměleckých perliček - Erika Wagnera, Lenky Vágnerové, Míšy Dolákové, Lazara Godoye a Martina Dvořáka se závěrečným vyvrcholením Paula Ibey a jeho nezapomenutelném sólu Khlysty. Pondělní večer na nádvoří Radnice se nesl v duchu změny představení - místo Kdopak by se bál? se hrálo Kdo se bojí? bez hlavní "hospitalizované" představitelky diváci měli možnost vidět, jak se tvoří představení ze dne na den a přesto může dávat smysl. Euforii dovršila zpívající Radka Fišarová a Beethoven festivalu Thomas Putensen se svým nerozbitným klavírem, nahánějícím strach všem pracovníkům Radnice. Úterní taneční improvizace opět nafoukla Divadlo v 7 a půl se stovkou diváků, nadšeně aplaudujícím upocené plejádě mezinárodních tanečních hvězd v čele se zpívající Radkou a hrajícím Thomasem. Česko-německá spolupráce má prostě něco do sebe. Ve středu pokřtila divadlo svým uměním a uměním svých tří žáků brněnská rodačka a mezinárodní operní perla Kateřina Beranová. Tento večer se stal nečekaným hitem a dal vyniknout nejen umění Katky, ale i jejím potenciálním nástupcům - nevidomému romantikovi Petrovi a dvěma kouzelným Rakušankám Veronice a Marii. Čtvrteční večer ukázal výsledky ProARTprojektování. Precizně vyložené principy New Dance prakticky předvedla pětice tanečnic, následoval ateliér herectví, nápaditý searching projekt s pokaženou videoprojekcí Martina Vraného a jeho svěřenkyň a vyčerpávající praktická výstava Sejkotova fotoworkshopu. Večer, končící o půlnoci, svou tříhodinovou délkou obdaroval a dorazil všechny milovníky ProART umění. V pátek jsme se loučili dojemně v přeplněném divadle, rozdávali adresy a telefonní čísla, zasypáni nádherou kytic z Agro Brno-Tuřany a.s., jež se o velkolepost festivalových večerů staralo po celý týden. Všichni si s dojetím vydechli a rozplynuli do svých domovů, jen výkonně umělecký multifunkční ředitel se svou pedagogickou suitou se nadechl a rozjel dobývat Prahu. Adiéu Brno, see you soon!

Praha (23. - 30. 7. 2006)

Po jednodenní přípravné pauze vše vypuklo v Praze. Jako domů jsme se vraceli na neuklizenou Julisku, kde se postupně sešel výkvět taneční pedagogiky. Balet Erika Wagnera doplnil na protilehlém sále contemporary dance Martina Vraného. Contemporary moderna Niny Kripas předznamenala vysokou kvalitu komerčnějších stylů jazzu Mathieu Guillhaumona a hopsavého hip-hopu. Do taneční hloubky se vydal Jozef Fruček ve svém netradičním neutral open proposition a Paul Ibey se svým temným butoh. Kdo vydržel, překonal a objevil sám sebe a možná i mnohem víc. Ve spodnějších patrech se zpívalo jako o život s Radkou Fišarovou, která dává výuce opravdu všechno a vytáhne čisté tóny i z pařezu. Herectví Filipa Sychry se krčilo ve špinavé polozapomenuté zkušebně, ale právě v těchto podmínkách se zrodilo to pravé umění.

Již za tradiční, ale pokaždé trošku novou a překvapující, můžeme považovat spolupráci s divadlem Ponec. Přes den v jeho útrobách vznikal nebesky-pekelný searching projekt Martina Dvořáka a večer se počítali diváci. Návštěvnost je opravdu v tomto divadelním stánku tvrdým oříškem. Obzvlášť za parných letních večerů. (Ani Air Condition v hlavní roli tu diváky moc netáhne.) Přesto můžeme být s průběhem více než spokojeni. První nedělní večer se odehrála repríza (II. premiéra) Kdo se bojí?, doplněná zpívajícím duem Putensen-Wiecszorek, za divácké účasti hlavní představitelky a hrdinky večera (již o něco výkonnější) Aleny Pajasové. Pondělní jazzový zážitek zajistilo trio Mateje Benka a v životní formě pějící Radka Fišarová. (Dámo a pánové, tohle už je vážně na desku.) Úterní náhradu za Já už tě nemám rád zařídil tentokrát již podařený a srozumitelný brněnský searching Martina Vraného. Po pauze se o duchaplnou ?poslyšenou? postaral slovenský zjev Maok, za malé asistence fotek z festivalové historie a pár odvážných tanečníků. (Bravo, byla to přece jam session.) Ve středu se přehnala nad Poncem taneční smršť ? po vídeňském video-tanečním prologu Bits and Pieces, následovali Erik Wagner na jemu neznámou, živě mixovanou hudbu, jazzový Mathieu Guillhaumon, Martin Dvořák se záhadně se smějící figurínou a Chopinem, Jozef Fruček alias Noe a rozzlobený Bůh, po pauze se ze sněhu zjevil Paul Ibey a nasadil mnoho divákům brouka do hlavy. Celou dobu se čekalo na Ninu, která možná přijde, ale nepřišla. (Tleskalo se málo, mohlo víc. Lidi, dali jsme do toho všechno a že to nebylo málo.)

Ve čtvrtek jsme "v křeslech" slavili Harapesovy šedesátiny, Marta Vančurová byla famózní a dojatá, Vlastík vtipný a zajímavě odpovídající. Perla pražské části festivalu však zářila jen pro dvacet věrných diváků. Ještě, že jsme měli těch šedesát svíček. (Kde jste všichni byli? Dostali byste dort.) V pátek se improvizovalo v minutách a vteřinách, ale nevím, zda to všichni poznali. Maok hrál o život a osmička tančících (Lenka, Petr, Mathieu, Erik, Nina (přišla), Paul, Martin a Jozef) se předvedla v nejlepším světle. V sobotu se předvedl searching Martina Dvořáka a 11 dívek. Hledali své ráje, ale našli i peklo. Půlhodinka ve znamení Hieronyma Boshe, fantazií, snů a pro někoho nočních můr byla přehlídkou duševní energie, herectví, gest, pocitů, emocí, pohybu a silné hudby. Po pauze se na nás vrhli hosté z Německa a taky hledali. Tentokrát domov. Věřím, že jsme si na jejich otázku všichni našli odpověď. (Díky. Silný zážitek.) V neděli jsme se opět loučili, tentokrát již naposled. V plném divadle se tančilo, hrálo, zpívalo a ukazovali fotky. Bylo to nezapomenutelné a dojemné. Má to smysl to dělat. Je pak krásněj na světě. Děkujeme všem - sponzorům (kromě Agra žádné nemáme), grantům - Brnu, Praze, Ministerstvu kultury ČR, Česko-německému fondu budoucnosti, ND Brno, Divadle v 7 a půl, BKC, Ponci, Julisce, Epexu, Úrazové nemocnici v Brně, pedagogům, 190 účastníkům, technikům, rodinám, přátelům, pomocníkům, více jak 1000 divákům a taky trošku sami sobě. Je to dřina, ale dokud nás to baví...

Vaši Martin a Alena ProARTovi
(Martin Dvořák, umělecký ředitel festivalu
Alena Pajasová, výkonná ředitelka festivalu)

P.S. Letos jsme poprvé neprodělali, dobrá zpráva a povzbuzení do příštích ročníků.

Zpěv
Popový zpěv: Radka Fišarová
Operní zpěv: Kateřina Beranová

Herectví
Kamila Kalousová a Filip Sychra

Fotografie
David Židlický
Roman Sejkot

Searching projekt
Martin Dvořák a Martin Vraný