ProART ProART


Pravidelné lekce tance najdete v sekci Kurzy. V kalendáři se nezobrazují.

Another JAN

_9286161.JPG _9286182.JPG _9286192.JPG

ProART Company (CZ) - Tanzkompanie bo komplex (D)

Koncept a choreografie: Martin Dvořák

Hudba: František Chaloupka (Mašín Gun / The Seven Rituals for purging the Czech Lands from Spirit of Communism, The Book of Sand), Philip Glass (Etude No. 5) / Neils Frahm - verze 2015 "Volume 2"

Choreografická spolupráce: Olaf Reinecke

Asistent choreografie: Baerbel Stenzenberger

Světelný design: Martin Dvořák

Tančí: Olaf Reinecke, Martin Dvořák

Inspirován choreografií JAN izraelského choreografa Nir Ben Gala pro ProART Company rozvíjí choreograf Martin Dvořák společně s tanečníkem Olafem Reineckem další téma oběti - tentokráte však v jiném kontextu. Vedle československého studenta Jana Palacha, jenž se z protestu proti potlačení politických proměn Pražského jara 68 v Praze upálil, stojí nyní jako zdroj inspirace jiná forma revolty a vzpoury proti útlaku. Počátkem 50. let minulého století vyhlásili dva bratři - Josef a Ctirad Mašínové - studenou válku komunistickému režimu, jež vyvrcholila ve spektakulárním útěku za hranice v roce 1953. Přes nasazení tisíce německých a sovětských vojáků se je nepodařilo zastavit a oba bratři uprchli do západního Berlína. Jejich obětmi se však stala řada nevinných lidí a prostředky jejich vzpoury můžeme označit i za přehnané a morbidní. Celou akci útěku vnímá mnoho historiků jako největší selhání v dějinách německé policie.

Česká společnost doposud neví, zda sourozence Mašínovi a jejich přívržence vyznamenat státním vyznamenáním za odvahu a boj proti útlaku komunismu či je morálně odsoudit jako vrahy. Martin Dvořák si ve svém díle klade otázku - jaká forma vzpoury proti útlaku má větší efekt - spirituální sebezničení se nebo násilné povstání proti často nevinným obětem systému. Jsou oba způsoby srovnatelné a smysluplné?

Za finanční podpory: statutárního města Brna, hlavního města Prahy, Česko-německého fondu budoucnosti, Českého centra v Německu, města Bonn, Mittleres Zentrum Bonn

"...z abstrakce vytěžené vysoce emocionální momenty." REVIEW: TANZWEB

"...mužský duet Another Jan tančili na vysoké úrovni jeho tvůrci Martin Dvořák a Olaf Reinecke. Kromě nesrozumitelného titulu kusu neponechali žádná očekávání nenaplněna." REVIEW: TANZNETZ.DE

"...kus ukazuje jednu velkou (bohužel) raritu nezávislého tance a sice dobré tanečníky a současně dobrou choreografii." Klaus Dilger (TANZwebKoelnBonn)

VIDEO (Bonn) / VIDEO (Praha) / VIDEO (Praha, verze Volume 2)

neu-Pressebilder-cocoon-dating-your-enemy.032 neu-Pressebilder-cocoon-dating-your-enemy.034 neu-Pressebilder-cocoon-dating-your-enemy.046

Komponovaný taneční večer:

2015

26. 7. PRAHA - PonecAnother Jan / Volume 2 (20:00)

25. 7. BRNO - DnO: Another Jan / Volume 2 (20:00)

2014

BONN 29. 11. (21:00h) + 30. 11. (12:00h) Brotfabrik ---

PRAHA 19. 12. (20:00) Ponec - divadlo pro tanec ---

Rezervace: ponec@tanecpraha.eu nebo office@proart-festival.cz

Předprodej: www.divadloponec.cz, sítě Ticketportal a www.mepass.cz

BRNO 20. 12. Divadlo na Orlí ---

Rezervace a předprodej: http://vstupenky.jamu.cz/ www.divadlonaorli.jamu.cz

Program Brno + Praha 19. a 20. 12.: Stín / Another Jan / Emoticon

ProART Company (CZ) - Tanzkompanie bo komplex (D) + special guests (Alex Volný a Lukáš Lepold)

STIN

STÍN

Choreografie a tanec: Alex Volný a Lukáš Lepold

Hudba: Nine Inch Nails, Jan Balcar

Světelný design: Jan Mlčoch

Setkání se sebou samým znamená nejprve setkání s vlastním stínem. Stín je ovšem úžlabina, úzká brána, jež je trýznivě těsná, a toho nezůstane ušetřen nikdo, kdo sestoupí do hluboké studny. Stín je živá část osobnosti a chce proto v nějaké podobě spolu s ní žít. Nelze jej popřít nebo rozumováním přeměnit v neškodnou věc.

Ve stínu jsou uloženy neakceptovatelné kvality pro naše vědomí. I ty však čas od času uplatňujísvůj nárok na vědomý život a stávají se zdrojem úzkosti. Stín představuje naše druhé já, naše alter-ego. Nicméně toto druhé já nemusí být nevyhnutelně oním špatným a zlým. Stín je... ona zahalená, potlačená, většinou méněcenná a provinilá osobnost, která svými nejzazšími výběžky zabíhá až do říše živočišných předků a zahrnuje tak celý historický aspekt nevědomí. / C. G. Jung

S finanční podporou 420People a srdečným poděkováním Taneční konzervatoři Brno a Cirku La Putyka

Emoticon

Choreografie: Martin Dvořák

Hudba: Erik Satie a Piano Interrupted

Kostýmy: Jindra Rychlá

Tančí: Irene Bauer, Martin Dvořák

Koncept choreografie se nese ve střetu nového a starého, současného s minulým. Stejně jako budova vily ve své době radikálně změnila vnímání a estetiku architektury, je i zde hudební kompozice střetem moderní klavírní skladby 20. století s tou současnou. Klavírní akustická skladba tu naráží na elektronické kompozice 21. století a láme se do nového tvaru, bližšího posluchači dnešní mladé generace. Oba interpreti - Irene Bauer a Martin Dvořák - zde hledají možný dialog mezi pevnou strukturou Satieho partitury a zvukové volnosti Hodge a Kirmanna. Dalším aspektem je pozvolně vyvstávající generační výměna, kterou ale oba tanečníci nevnímají jako potřebu či nutnost "jít s dobou". Oba zástupci klasického tanečního vzdělání zde hledají nové výrazové prostředky, které zhodnocují jejich letitou interpretační dráhu s vědomím, že oba mají již "vrchol" za sebou a přichází doba odcházení, profesního bilancování. Dialog akustických nástrojů - klavíru a smyčců - s elektronikou tu stojí jako výchozí bod pro jevištní dění, které v sobě nenese potřebu narativnosti ani jiné dějové sdělnosti, nýbrž emocionálního naplnění pohybového a hudebního vyjádření. Erik Satie patří k nejoriginálnějším komponistům francouzské hudební literatury.

Choreografii jsme uvedli letos v premiéře ve Vile Tugendhat v Brně, další reprízy se uskutečnily v Praze, Bratislavě, Budapešti, izraelském Mitzpe Ramon, Vídni a Drážďanech.